fbpx

Örnvik 630 WA, Galia 630 WA og Aquador 21 WA

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks


Galia 630 WA


Galia 630 fra Polen ligger ikke i den dyreste klasse, alligevel har konstruktøren skabt overraskende gedigen sejlglæde og
praktiske løsninger.

Udseende betyder ikke alt - men meget for sejlere med æstetisk sans. Og æstetikken kan Galia 630 kvittere for med et marineblåt og hvidt skrog, der syner slankt og spændstigt. Og båden ser ikke kun godt ud, men sejler også godt i alle fartområder. Båden krænger passende i S-sving. Med en moderat V-bund gik den polske båd blødt i søen, et vigtigt parameter i det ofte blæsende Danmark. Gearskiftet gik med lidt træg friktion. Den 6,42 meter lange og 850 kilo lette båd gled ubesværet over i planende tilstand allerede ved 13,5 knob, et par knob før end de øvrige testbåde. På toppen kunne vi trimme Galia 630 op på 34,3 knob med vores Johnson 115 hk, som desværre også fik lyden sendt videre i skroget, samtidig med kahytslugen klaprede lidt under de høje hastigheder. En større motor op til 150 hk, ville gøre Galiaen mere potent og spændende, det var de nordiske journalister enige om. Spørgsmålet er så, hvor travlt har man og hvor mange penge skal der bruges på at opgradere motoren? Et skifte fra en 115 hk Johnson til en 150 hk Johnson vil øge farten til over 40 knob. 
Designeren har som standard valgt et stabilt og polstret sæde til skipperen der reducere rystelser fra sejlads i høj sø. Som en af de få både i testen er co-pilotens sæde valgt fra. Hun kan i stedet slange sig på agterbænkene, der hurtigt kan omdannes fra et enkelt til et polstret dobbeltsæde. Samme sæde kan samtidig omdannes til en smal, men funktionel fiskebænk. Agterbænkenes glasfiberarmerede plader var dog noget tunge at bakse med - pas på fingrene ikke kommer i klemme. Der styres på et smagfuldt trærat, der er behageligt at holde på selv i kold luft. Udsynet i Galia 630 er i top bag en tonet vindskærm, der er mørk i regnvejr, men praktisk i solskin. Skærmen er omkranset af en metalbøjle som er god at holde i. Instrumenter ved førersædet manglede en fartmåler i et sparsomt panel.

Mere pynt og plads om læ
I forhold til Örnvik 630 var der mere pynt i form af limet teak på dørk og dæk. På det noget utrygge dæk, der dog har et højt fast søgelænder, kan ikke prales af plads til at sidde på eller fiske fra. Dækket er nemlig hævet og bredt ud i en smal Walk Around. På de første skridt fra cockpittet skal holdes godt fat i båden for ikke at falde udenbords. Det flotte dæk kan muligvis bruges til en ikke alt for kræsen solbader. Om læ er to gode, polstrede sovepladser i en lys kahyt. I loftet er der en luge. Benzintanken under dørken følger forskrifterne med dobbelte slanger, og tanken er ekstra fæstnet med wirer, der så nyt ud for os, men det ser ud til at fungere. 
Mere kritiske er vi over for det lille batterirum i cockpittets venstre side, som godt kunne bruge mere ventilation, så man var sikker på at und-gå knaldgas. Targabøjlen med plads til fire fiskestænger på toppen sidder praktisk og fortæller at båden også er til praktisk lystfiskeri.

Galia 630 WA
Længde 6,42 m
Bredde 2,41 m
Vægt u. motor 850 kg
Motor maks. 150 hk
Pris: Med Yamaha 115 hk motor ca. 215.000 kr.
Planingstærskel 13,5 kn
Marchfart 18,2 kn
Omdrejn. 4000
Tophastighed 34,3 kn
Omdrejn. 6100
Producent:
Galeon, Polen.
Importør: Yamaha Center Syd, tlf. 74 58 45 90.


+ Gode sejlegenskaber i sø
+ Flot design
+ Praktisk agterbænk

- Lav nytteværdi på fordæk
- Mangler sæde til co-pilot
- Ingen ventilation i batterirum









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *