fbpx

Nor-Tech 380

Inkluder i Newsletter: Ja

”Har du lyst til at komme ud og sejle 75 knob?”
Invitationen faldt i den norske havneby Arendal, hvor vi hele dagen havde prøvet motorbåde, der præsterede en tophastighed på helt op til 50 knob. Egentlig gider man ikke sejle stærkt mere efter sådan en dag, men 75 knob lokkede, udelukkende fordi det er de færreste som har prøvet at sejle så stærkt.
Vi gik om bord i den 38 fods Nor-Tech 380 racer, et langt, skarpt uhyre, hvor to enorme V-8 motorer på hver langt over syv liter slagvolumen frådede og buldrede ophidsende under motorklappen og stemte forventningerne.
Fra hele havnen strømmede det til med tilskuere, der skulle se havets helte drage af sted.
Nor-Tech’en er en amerikansk båd med fortid som vinderbåd i offshore klasse F2, som er overgået til en civil tilværelse som daycruiser. Dette skrog med to tværgående steps i bunden og en udfordrende bundvinkel på 24 grader kunne nordmændene Rune Høgevoll og Per Carsten Michelsen ikke stå for. De købte det hjem, og ændrede overbygningen til et stort, åbent cockpit med centerkonsol. - Verdens største skærgårdsjeep, spøger de norske kolleger.
Under dæk er der arbejdet meget med at bygge ekstra spanter og 2 x 400 liter tanke med henblik på offshore racing, og under motorklappen huserer to af de største benzinmotorer, der findes. Det drejer sig om MerCruisers Big Block V-8 maskiner på 7,4 liter slagvolumen, som er boret op til 7,6 liter - næsten en liter til hver cylinder - og nu fødes af et batteri af enorme Holley double barrel faldstrømskarburatorer. Maskinerne er peppet op til hver 525 hk, så de kan trække et par seriøse 30 tommer propeller på deres Bravo-drev.
Forbruget? Omkring 240 liter i timen for fuld gas.

Et djævelsk smil - og forbi de 60 knob
Vi glider buldrende ud gennem den smukke skærgård mod det frie Kattegat, hvor der står en ganske gedigen sø. Vi klarer sagtens 30 knob, 40 knob og selv 50 knob. Det 13 meter lange, skarpe skrog skærer sig ubesværet igennem bølgerne, og man begynder at føle en bestemt, skrækblandet nydelse ud af sejladsen.
Så aner man et djævelsk smil kruse sig under rorgængerens enorme hvalrosoverskæg, de to store gashåndtag skubbes frem, og med et brøl accelererer den tunge båd op over 60 knob som i et spring. Vi er nu i frit farvand med pålandsvind, og skipperen boltrer sig med lange, seje sving og hop fra den ene bølgekam til den anden. Man klamrer sig til alt om bord, for dette her er skræmmende i højeste potens. Men jeg må på den anden side indrømme, at båden sejler godt, for den styrer pålideligt og kommer ikke ud ad kontrol trods bragene, men bare man dog havde haft fat i styregrejerne selv og kunne bestemme farten. Benmusklerne bliver godt møre af at stemme imod. Når båden lander, er det som at blive smidt ud fra første sal.
Vel inde i smult vande bag skærene kan vi finde vor Garmin lomme-GPS frem og tjekke tophastigheden. 67,8 knob. Tilstrækkeligt for mig. - Men hvor blev de 75 knob af, spurgte vi kålhøgent, da vi befandt os sikkert på det faste land.
”Vi var syv mand om bord, der må kun være fire, hvis vi skal gå 75 knob, forklarer Rune Høgevoll. Og for øvrigt har vi konstateret, at den kun går 75 knob de første dage i foråret. Når det bliver varmere, taber vi 2-3 knob. Selvom vi har 1050 hk, er den ret følsom. Vi havde en periode, hvor den slet ikke ville op at plane, fordi skroget var let begroet.”

Rekorden over Skagerrak ”grisebank” eller succes
Båden sejler normalt standardklasseløb i off-shore racing, som vi ikke har kendt noget til i Danmark siden Guldbarreløbet på Øresund for godt 30 år siden. Men i disse sejladser vinder Nor-Tech teamet altid, så deres ambition er at slå rekorder, som nordmændene har mange af i motorbådsrace.
De har allerede prøvet at slå en berømt rekord i Norge, ”Skagerrak Across” fra Tvede-strand i Sørlandet til Hirtshals og retur. Distancen er 139,5 sømil, og rekorden lyder på 2 timer og 45 minutter - gennemsnit over 50 knob, sat i 1983.
Det kræver havblik at slå rekorden, og teamet lagde ud i havblik, men det blæste op undervejs, og på tilbageturen faldt topfarten efterhånden til 25 knob, så alene tilbageturen fra Hirtshals varede over to timer. De prøvede, men rekorden blev misset med tre kvarter.
”Ja, dér fik vi grisebank,” siger nordmændene.
Efter den lille præsentationstur fra Arendal har vi en ret klar fornemmelse af, hvad det udtryk dækker.


Norske motorbåds rekorder
Tvedestrand-Hirtshals-retur.
139,5 sømil. 2 timer 45 minutter
3 sekunder.
Oslo-København.
252 sømil. 6 timer 40 minutter.
Arendal-Hirtshals-retur.
126 sømil. 2 timer 47 minutter.
Longyearbyen (Svalbard) - Tromsø.
567 sømil. 31 timer 25 minutter.
Bergen-Thorshavn.
404 sømil. 9 timer 7 minutter.
Florø-Lerwick (Shetlandsøerne).
Ca. 200 sømil. 7 timer 30 minutter.


NOR-TECH 380
Længde 11,30 m
Bredde 2,40 m
Bundvinkel: 24 grader, bund med
to tværgående steps.
Maskiner: 525 hk
2 stk. MerCruiser Big Block.
Vægt 3700 kg
Tanke 800 l
Pris Ca. 2 mio. kr.
Salg: Tlf. 0047 95 03 20 00.










★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *