fbpx

Quicksilver 450

Inkluder i Newsletter: Ja

Sejlglæden kender ingen grænser. Den er til stede i fuldt mål allerede i en båd som Quicksilver 450, som man uden at underdrive kan betegne som en af de mindst tænkelige kabinebåde på markedet. 450'eren har faktisk det hele inden for sin begrænsede plads: Kabine med køjer til to, og et godt cockpit. Den sejler glimrende, og med sin lave vægt kan den trailes efter mindre biler.
Vi har prøvet Quickilver 450 med den størst anbefalede motor, tilmed den dyreste version, idet båden var monteret med den nye Mercury 4-takts EFI-motor på 40 hk, en interessant nyskabelse.
Hverken størrelse eller ydelse lyder imponerende, men den lille båd vejer under 500 kg med motor, og smutter gladeligt af sted med 26 knob i tophastighed. Quicksilver 450 planer rent ved 14 knob, og da bunden har en fornuftig sødygtig facon, holder den lille båd planingsfart i sø op til en størrelse, hvor man godt kan tillade sig at blive lidt imponeret.
Køb rigtige styrestole
Bådens standard-indretning lever dog ikke helt op til sejlegenskaberne, for man forhindres i at stå op og styre, da motorreguleringshåndtaget i så fald sidder for lavt. Og sidde ned virkede noget risikabelt i planingsfart, for man sidder på en hønsepind af et klapsæde, som kan finde på at klappe ned, når båden bumper. Det er dog en smal sag at komme ud over dette problem, for der findes glimrende faste styrestole på markedet, som uden videre kan monteres. Grunden til, at vi gør meget ud af dette punkt er, at et godt sæde er alfa og omega i små, lette både, som bevæger sig livligt i sø. Sidder man rigtigt, kan man "hoppe med" og holde god fart. Men sidder man dårligt, f.eks. på en lav tofte, risikerer man at slå ryggen, hvis ikke farten reduceres mærkbart.
Pladsen godt udnyttet
Quicksilveren er rationelt indrettet med minimum af spildplads, hvilket til gengæld giver sig udtryk i et ret sammenpresset udseende. Der er et ganske godt og regulært cockpit med kistebænke agter i hver side, og et klapsæde til passagerer i bagbord side.
Under dæk er der utroligt nok blevet plads til to rimelige voksenkøjer. Den ene måler 190 cm, hvis man kan acceptere at lægge fødderne ind over et lille stuverum, den anden er 180 cm. Nok til de fleste par. Bliver man meget glad for overnatningsmulighederne, fås et ekstra bundbræt med hynde til at lægge mellem køjerne, hele kabinen er én stor hynde.
Fornem motorteknik
Motormæssigt er prøvebåden udstyret med den fornemste firetaktsteknik, Mercury kan opvise i denne størrelse. Den grundlæggende teknik i den lille 3-cylindrede 750 kubik maskine er ganske vist ret ordinær med enkelt overliggende knastaksel, der opererer to ventiler pr. cylinder. Men det elektroniske indsprøjtningssystem, som betjener motoren, er til gengæld top-teknik med alle de muligheder, elektronisk indsprøjtning kan præstere.
Maskinen har fine detaljer som f.eks. en lille varmeveksler, der skal hindre benzinen i at koge, og separat tændspole til hver cylinder. Dette giver bedre driftsikkerhed, idet man kan benytte lav spænding på tændingen, hvilket giver større sikkerhed mod overslagsspænding i det fugtige miljø.
Servicemulighederne er lige så fine som ved de dyreste EFI'er. Indsprøjtningssystemets computer fører datalog og kan kobles på en servicecomputer, der afslører enhver form for uregelmæssigheder. Computeren beskytter også motoren. Den sørger for et beskyttende indkøringsprogram og overheder motoren eller falder olietrykket, sætter computeren omdrejningerne ned, og bagefter kan den f.eks. fortælle, hvilken cylinder der var løbet varm. Motoren findes også i en 30 hk version, hvor teknikken blot er droslet ned.
Denne maskine vejer ca. 25 kg. mere end en 40 hk totakter, der med sin simple teknik naturligvis er en hel del billigere, over 20.000 kr. Det giver mulighed for nogle interessante kombinationsmuligheder. Engstrøm Marine havde således tilbud i efteråret på en Quicksilver 450 med 40 hk totaktsmotor, styrestole, kaleche, ekkolog, GPS og en Brenderup-tailer til ...
100.000 kr.
Quicksilver 450
Længde 4,48 m
Bredde 2,10 m
Dybgang 0,32 m
Vægt 380 kg
Motor: Mercury EFI 40 hk
CE-godkendelse
Kategori C, 5 personer
Pris: Fra 72.995 kr
Som testet 94.135 kr
Import og salg:
Ketner Outdoor
43 27 11 66.









Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen





Udvalgte artikler *