fbpx

Sun Albatross 840

"Nu skal i komme og se en dejlig båd, jeg har fundet i Finland," lød det i telefonen fra pensioneret maskinmester Flemming Westergaard i Nexø. Han sagde ikke et ord om cockpittet,men næppe var vi steget ombord, før alle slog sig ned og råbte på kaffe, for det cirkelrunde cockpit i Sun Albatross 840 er som skabt til langvarige hyggestunder.
Sun Albatrossen afviger en del fra almindelige turbåde i dag. Den minder om en af de traditionelle, slanke finske snekker, som har fået lov at vokse sig stor i længden. Det antyder et letdrevet skrog, og agterude er undervandsskroget desuden forlænget, så det får bæring til at komme op i halvplanende fart.
Fartegenskaberne er glimrende, for med den 76 Hk Yanmar turbodiesel kommer Sun Albatross op på ca. 14 knob i topfart med tre personer ombord og fuld feriebagage. Men den fungerer bedst mellem 7 og 9 knob, hvor maskinen roterer fra stilfærdige 2000 o/m til lige under et resonnansområde ved 2900 o/m. Her er brændstofforbruget så til gengæld nede på ca. 1 liter diesel per. sømil eller som en deplacementsbåd.
Her er alt - til to
Indretningsmæssigt holder Sun Albatross lige akkurat, hvad udseendet lover. Under stævnen er der en glimrende topersoners åben køje uden aflukke mod salonen. Her findes der en god, drejelig styrestol og pantry i styrbord og dinettearrangement i bagbord, hvoraf den forreste plads har vendbart ryglæn, så der er er en god passagerplads under sejlads. Agterst i bagbord er et udmærket toilet.
Overbygningen kan ikke siges at være høj, men det opleves ikke som nogen påtrængende mangel. Der er luge over hver styreplads, som giver luft og lys på varme dage, men med det fremragende cockpit er salonen ikke bådens primære opholdsrum.
Cockpittet er et sted, man herne opholder sig. Det er ført helt ud i borde, og selvom det er dybt, sidder man med god kontakt til elementet. Cockpittet er suppleret med en glimrende badeplatform agter, der understreger Sun Albatrosssens karakter som turbåd. Udformningen med de faste siddepladser hele vejen rundt er derimod knap så egnet til seriøst lystfiskeri. Man får altså ikke alt i denne båd. Man man får mere end et helt godt cockpit.

Sun Albatross 840
Længde: 8,40 m
Bredde: 2,90 m
Dybgang: 0,80 m
Vægt: 2400 kg
Brændstof: 200 l
Vand: 200 l
Septiktank: 70 l
Motor: Yanmar 4-cyl
turbodiesel, 86 hk
Pris: Ca. 447.000 kr.
Værft:
Veneveistämö Syrjäsuo OY,
21500 Pikkiiö, Finland
Kontakt:
Flemming Westergaard,
tlf. 56 49 21 66.








Kapsejlads

Stærkt felt klar til at dyste om DM-titlen

Kort nyt

A-Cat: "Det må I ikke - stooop nuu"...

Sejlsportsliga

Hvad sejlsport og ligasejlads dog ikke kan føre til...?

★ Artikel

★ Omsider den rette rig

Bådudstillinger

Om mindre end 14 dage går det løs...

Kort nyt

Svenske sejlere melder Bornholmerlinjen til politiet

★ Teknik

★ Sensorer kan fortælle alt





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?