fbpx

Scand 29 Baltic

Inkluder i Newsletter: Ja

Scand 29 Baltic er ikke nogen ny båd, men en genintroduktion til det danske marked, idet Tempo Bådsalg i Ishøj har taget importen op, efter den har været borte fra markedet i nogle år.
Scand'en er stadig interessant, for den er én af de få større halvplanende motorbåde på markedet, og den er fyldt med gode generelle indretningsideer for motorbåde, som ingen anden producent har haft blik for endnu. Scand'en er en agterkahytsbåd, og værftet har valgt at placere toilettet agterude ved siden af agterkahytten. Hermed frigøres salonen for

et tungt aflukke i form af "det lille hus", og det understreger man klogt ved at gøre salonen ekstra lys og luftig.
Scand har således valgt at gøre hele salonens facade ud mod cockpittet til en sektion med to gennemsigtige skydedøre. Den ene åbner en bred åbning ved siden af pantryet, så der kan luftes godt ud under madlavning, eller holdes frisk luft i salonen på lune nætter.
Skydedørs-arrangementet medfører, at hele instrumentbords-sektionen skal sidde på en selvstændig konsol, da skydedøren i styrbord skal kunne køre helt ud i borde. Men så vidt vi kan skønne, er dette nærmest blevet vendt til en fordel, idet monteringen af ledninger og træk til motor og ror nu ikke er bundet af at skulle tvinges om bag et fast skot.
Fine sejlegenskaber
Sejlegenskaberne i det 29 fod store skrog er første klasses, for tiden kan ikke rigtigt løbe fra en halvplanende konstruktion. Det er sådan med motorbåde, at grundkoncepterne for de forskellige skrogtyper blev færdigudviklet allerede for 15-20 år siden. Der er tilsyneladende ikke flere store hemmeligheder at forske i, når det drejer sig om motorbåde. Det halvplanende koncept indebærer motor med fast skrueaksel, der løber ud under bunden i en lav køl. Båden "står" dermed godt i vandet i sidevind og under havnemanøvrer, og styringen er helt klassisk for en halvplanende båd. Man bruger skruens kraft til at styre med. Den har en behagelig lille krængning ind i svingene ved høj fart, men hvis man vil dreje skarpt, skal farten tages af, ellers kommer man bare ud i nogle ordentlige herresving.
Farten er glimrende med den relativt kraftige motorinstallation, der var valgt. Den 216 hestes Volvo Penta diesel bringer den fire tons båd hurtigt forbi planingstærskelen, for selvom den er halvplanende, planer den med en topfart på ca. 21 knob.
Fordelen ved det halvplanende skrog er, at Scand 29 sejler med en dejligt standhaftig retningsstabilitet, uanset hastigheden. Vil man sejle kanalsejlads, tøffer den desuden godt 5 knob uden at trække nævneværdigt med kølvand.
Agterkahyt for kort
Ser man på den konkrete indretning, er det som om de senere års udvikling er gået lidt hen over hovedet på Scand-værftet, for udførelsen stemmer ikke længere overens med de sidste års trends inden for motorbådsindretning.
Støjdæmpningen af motoren lever ikke rigtigt op til fartegenskaberne, for den er lydmæssigt mest komfortabel under 3000 o/m, hvor den heldigvis også løber en typisk god marchfart på 12 knob.
Agterkahytten begyndte oprindelig som en børnekahyt, men i dag opfatter mange motorbådsejere den som deres faste sovekabine, hvor man vil have sit sengetøj liggende permanent. Til det brug er Scand 29's agterkahyt for kort, medmindre man er under 1,75 cm høj.
Centercockpittet er pænt stort, og har alt det typiske motorbåds-hokuspokus med et klapbord og et vendbart ryglæn til den dobbelte passagerstol. Her er en smart detalje, idet adgangen til agterkahytten består af én stor skydedør, der kan "fyldes ud" med hynder, så der kan arrangeres agtersofa i hele bådens bredde. Det store cockpit presser dog indretningsplanen en smule, for trapperne til kahytterne er ret stejle.
Kikker man grundigt efter, har Scand et problem med finishen og den maritime omtanke. Apteringens skjulte steder har ikke haft besøg af "den omhyggelige mand" med sandpapir og slibeklods. Og en detalje som at placere kompasset lige oven på en elektromotor til vinduesviskerne er sjælden form for ubetænksomhed. Importøren har skyndt sig at flytte det, for som det sad under testen, stegdeviationen 5 grader, når vi tændte for viskerne.

Scand Baltic 29
Længde, total 9,68 m
Bredde: 3,28 m
Dybgang: 1,00 m
Vægt: 4100 kg
Brændstof: 380 l
Vand: 166 l
Septiktank: 75 l
Motor: Volvo Penta KAMD 43 D, 216 Hk
Standardudstyr:
Elektrisk ankerspil, fjernbetjent, trimflaps, kompas, fuld instrumentering, stereoanlæg, 220 V landstrøm, bruser på badeplatform, køletaske.
Pris som testet: 879.900 kr.
Import og salg: Tempo Bådsalg, Ishøj, 43 73 73 95




Seneste nyheder





Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: KAS var få point fra cuttet





Udvalgte artikler *