fbpx

Gullholmensnipan 23 Classic, Polar 22 Luksus, Polar 20 Sørlandssnekka

Inkluder i Newsletter: Ja

Snekken er indbegrebet af norsk småbådssejlads, en slags nationalsymbol, som efter en årrække med tilbagegang er stærkt på vej igen. "Snekken vil aldrig dø," siger nordmændene kategorisk om de små, åbne motorbåde, der i generationer har været en forudsætning for livet i skærgården og norske fjorde.
Den lille, ydmyge snekke har status som nordmandens alternativ til en knallert, når man lige skal et ærinde på et andet skær, ud at pilke torsk eller sejle en tur med familien.
Nutidens generation af snekker er stadig ret traditionsbundne og kan sejle komfortabelt og billigt i "snekkefart", men der er lagt flere lag af moderne ideer oveni. Prismæssigt kan man ikke sige, at snekkerne ligefrem holder sig på det ydmyge plan, men som udflugtsbåd til op til 10 personer er de uforlignelige, og de leveres for øvrigt altid med en stor, dækkende kaleche inkluderet i prisen. Her har vi testet fire forskellige snekker, tre norske og en svensk, som repræsenterer tre forskellige udviklingstrin af motorbåden, der har vikingeskibene som tipoldefar.
Tre trin på "snekke-stigen"
Den oprindelige snekkeform findes stadig, med et spidsgattet skrog uden hjælpemidler til at bringe farten op over det, nordmændene kalder "snekkefart", altså den maksimale fart, der kan opnås for motor. Så længe et bådskrog befinder sig nede i vandet, bestemmes den maksimale hastighed af vandlinjens længde, cirka én knob pr. meter vandlinje. Vil man sejle hurtigere, må der andre metoder til. Det nytter ikke meget at sætte større motor i et klassisk snekkeskrog. Det graver blot hækken ned, fordi propellen suger vandet bort under agterskibet, samtidig med at stævnen prøver at kravle over bovbølgen.
Den enkleste måde at få mere fart ud af en snekke er at sætte "flaps" på hækken. Det er en simpel, vandret plade på skroget mellem propellen og vandlinjen, som forhindrer, at propellen suger vandet til sig og fjerner opdriften under agterskibet. Det virker meget godt og øger topfarten nogle procent, uden det i øvrigt går ud over sejlegenskaberne og økonomien i behersket fart.
Øverste trin på "snekke-stigen" er, at undervandsskroget bygges bredt og langt agterud for at give en god bæring, der kan matche en kraftigere motor og sikre højere fart. Man kan diskutere, om disse typer overhovedet kan kaldes snekker længere. Gør det blot ikke med nordmænd. De er temmelig forankrede i troen på, at patentet på snekken indehaves af dem.

Gullholmensnipan
23 Classic
Længde: 6,90 m
Bredde: 2,60 m
Vægt: 1500 kg
Maskine:
Volvo Penta 2030 diesel, 28 hk
Værft: Johanssons Båtbyggeri, Sverige, tlf. (46) 0304-203-22.
Import: Ingen dansk importør
Pris: Ca. 449.000 norske kr.

Ingen dikkedarer, men flot kvalitet
Gullholmensnipan er bygget som en helt traditionel spidsgattet båd uden fartmæssige hjælpemidler, og det mærkes på fartegenskaberne. Her skal man respektere snekkefarten, der tydeligvis er lige omkring 6 knob, for hækbølgen stiger betragteligt fra 6,2 knob, og de sidste 1000 o/m op til maksimalfarten giver kun 0,8 knob mere.
Gullholmensnipan er svensk og nærmest en klassisk udflugtsbåd/chalup i meget høj kvalitetsudførelse i solidt teak. Det er svært at forestille sig, at nogen nænner at stå i dens flotte interiør og hive sild op.
Båden er den bredeste og mest drægtige af disse typer og ligner mere en bundgarnsjolle, som vi kender dem fra svenskekysten. Den vejer 1500 kg, hvoraf 350 kg er ballast, hvilket gør den meget tillidsvækkende at gå om bord i, om det er over siden eller stævnen.
Gullholmensnipan har klart den bedste indretning, for værftet har løst problemet med trafikken i cockpittet ved at lave et gangareal langs motorkassen i bagbord og til gengæld givet føreren en solid førerstol - med armlæn, hva'ba!
I stedet for siddeplads er der indrettet en lille køkkensektion i bagbord. Gullholmensnipan har to gode kistebænke i stævnen, hvor man sidder i læ bag den høje vindskærm, og stikker man fødderne ind under fordækket, er der fin køjeplads til en middagslur.

Polar 22
Luksus
Længde: 6,80 m
Bredde: 2,25 m
Vægt: 950 kg
Maskine:
Volvo Penta 2030 diesel, 28 hk
Værft: Polar Plast, Grimstad, Norge. (47) 37 25 19 00
Import: Ingen dansk importør
Pris: 330.000 norske kr.

Forlænget og med pantry
Polar 22 Luksus er en flot båd med en imponerende klassisk vindskærm af mahogni, som dog kalder på opmærksomhed og vedligeholdelse fra første dag.
Den er en forlænget version af Polar 20, for bredden af de to både er den samme, 2,20 meter. Den øgede længde har man benyttet til at indrette en lille kogeplads og en vask i hver side i en konsol bag de fremadrettede stole, så den har egentlig ikke mere siddeplads end 20'eren, men der er også rigeligt. Indretningen af båden er helt åben, hvilket man vil lære at sætte pris på, når den store kaleche og dens bøjlestænger er pillet ned og skal stuves bort. Alt det stikker man blot ud under fordækket.
Båden er relativt smal i vandlinjen og noget livlig at gå om bord i. Er man ene mand ved styregrejerne, krænger den. Man sidder faktisk bedre på motorkassen og får hurtigt den tanke, at båden trænger til en styrepult. Det ville også løse problemet med, at motorkassen med de to styrestole hæmmerden langsgående trafik i båden. Man må ikke pludelig få travlt med fortøjningerne i den båd, så skrammer man anklerne.
Sejlmæssigt går 22'eren fint og uanstrengt op til ca. 7 knob, hvorover den begynder at trække en anselig hækbølge. De 28 dieselheste i forening med velvoksne "flaps" under hækken giver fartmuligheder op til 11,6 knob, men så begynder stævnen at rejse sig og tager noget af udsynet.

Polar 20 Sørlandssnekka
Længde: 6,20 m
Bredde: 2,25 m
Vægt: 850 kg
Maskine:
Volvo Penta diesel, 18 hk
Tank: 40 liter
Værft: Polar Plast, Grimstad, Norge, (47) 37 25 19 00
Import: Ingen dansk importør
Pris 260.000 norske kr.

Her mangler bare sydvest og shagpibe
Sørlandssnekken fra Polar er nok den mest oprindelige af de norske snekketyper, og det udmønter sig også i, at den er en hyggelig og uprætentiøs båd. Den er bygget totalt i glasfiber og kræver ikke megen vedligeholdelse. Selv vindskærmen rundt om cockpittet er bygget i glasfiber, og virker forresten en smule blød.
PolaR 20 er relativt smal og let, og virker mere levende at gå om bord i end de andre både i testen. Sejladsmæssigt virker den også letdrevet, og klarer sig med mindste motor i testen på 18 hk. Den sejler dejlig støjsvagt og med let belastning på motoren med 6,5 knob, og først over 7,5 begynder motoren at støje. Takket været effektive "flaps" bag på skroget klarer den tæt ved 11 knob i topfart.
Både førerpladsen og passagerpladsen i modsatte side er noget trang, og motorkassen mellem de to pladser hæmmer trafikken frem og tilbage. Polar 20 kan sejles med rat- eller rorpindsstyring uden at skulle stille styretøjet om, det kan det nemlig ikke, men den li









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *