fbpx

Prinz 36 Open

Inkluder i Newsletter: Ja

Designet er moderne med støbte hjørnestolper i en bue og en kraftig targabøjle. Vel om bord i båden bliver man umiddelbart imponeret over bådens store volumen.
Den er bred (3,89 m) og det giver mere plads i båden end en længde på 36 fod normalt gør. Pladsen kan sammenlignes med de fleste 40 fods både.
Som typisk sportscruiser følger båden det normale koncept for planløsning. Stort cockpit med sofagruppe bag den brede førerstol, sofagruppe og pantry under dæk, toiletrum plus to gode kahytter, Udepladsen er rummelig og fin. Sofagruppen er U-formet og med god plads til mindst seks voksne. Men hynderne er faste, på grænsen til at være lidt hårde. Det hænger sammen med at skumgummien i hynderne er tætte celler som ikke trækker vand. Praktisk er det og samme type hynder benyttes i mange anerkendte både fra Middelhavslandene. Ønsker man blødere hynder, kan dette selvfølgelig leveres.
Der er direkte udgang til den rene badeplatform som går i hele bådens bredde. I styrbord side er der barsektion med køleskab og el-grill. Foran denne en bænk med behagelig ryghynde mod hovedskottet.

Indretning over dæk
Førerstolen har høj ryg og foran skipperen er et velorganiseret instrumentpanel. Det hele er ordentligt og overskueligt. Et kompas sidder i sigtelinjen. Motorinstrumenterne er fint placeret foran kortbordet og gør dem nemme at aflæse. Plads til papirkort lige foran skipperen giver pluspoint. Her er også et lille rum til småting og to handskerum. På venstre side af rattet er der plads til kortplotter og ekstraudstyr. Personligt synes jeg at kortplotteren kommer til at sidde lidt for lavt.
Enten man sidder eller står, fungerer førerpladsen godt – bl.a. med tiltrat. Her er kraftige vinduesviskere med sprinkler. En af fordelene med støbte hjørnestolper er at frontvinduet kun er let buet og det giver et godt udsyn. Der er altså ikke hjørnevinduer med skarpe buer som kan give et forvrænget udsyn.
Sidedækkene har en kraftig pulpit hele vejen rundt. Fortøjningsbeslagene er veldimensioneret og der er plads til en dobbelt solmadras på fordækket. Båden har mange stuverum og ekstra håndtag hvor man forventer det – f.eks. på targabøjlen.
Lugen til motorrummet åbnes hydraulisk og nede i maskinrummet er alle installationer overskuelige og ordentlige. Lydisoleringen er tyk og effektiv. To Volvo Penta D6-motorer på hver 310 hk giver kræfter nok, og motorernes støjniveau er behageligt lavt – specielt ved cruising omkring 25 knob.

Om læ
Stor skydedør og behagelige trin giver fin adgang til faciliteterne under dæk. I bagbord side er pantryet. Godkendt arbejdshøjde, praktiske opbevaringsrum bag bordpladen ud mod skrogsiden og mange overskabe. Der er højglanspoleret træværk og kombineret med lyse farver, giver hele indretningen et elegant og rent indtryk. I styrbord side er en sofagruppe med plads til 5-6 personer.
Fremme ligger ”owners cabin” med en stor dobbelt-køje bag en tyk dør. Oval tagluge og ventiler i skrogsiden. De samme lyse farver og det lyse, blanke træværk går igen. Der er garderobeskab, mindre skabe plus overskabe. Helt fremme er et stort spejl. Kahytten virker rummelig og kvaliteten er gennemgående høj.
Det er når man kommer ind i midterkahytten man får det rigtige indtryk af volumen i skroget. Kahytten er meget rummelig med fin højde og to store køjer som bliver til en stor dobbeltkøje med ekstra hynder.
Midterkahytten går i hele bådens bredde. Et lille øjeblik er vi i tvivl om hvilken kahyt vi ville vælge hvis vi ejede båden – for køjen i midterkahytten virker lidt større og mere behagelig. Også her er garderobeskab, småskabe og flere stuverum.
Den enkle indretning både ude og inde giver virkelig fornemmelse af plads. Og med en tilpas mængde træværk og lyse farver, virker denne båd imponerende med sin rummelighed.

Egenskaber
Båden bygges efter moderne metoder og der benyttes f.eks. laserskærer ved tilpasning af apteringen. Det ses – for der er en høj præcision på nøjagtigheden i indretningen og afslutningerne på glasfiberarbejdet. Med moderne byggemetoder kommer båden til at virke stiv og uden skramlelyde. Selv når den sejles i krap og urolig Øresund-sø.
De to Volvo Penta-motorer har et solidt drejningsmoment og får hurtigt båden op i plan. Båden reagerer effektivt på trim af drevene og virker i harmonisk balance. Styringen er præcis og båden ligger som forventet i normale svingmanøvrer. Med duoprop kaviterer båden ikke selv med fuldt rorudslag. Selv om båden er stor, føles den ikke specielt tung under manøvrering.
Mindste motoralternativ er D4-motorer på 260 hk. Så bliver startprisen lidt over 2,1 mio. kr. og det er en konkurrencedygtig pris for en båd med så megen plads. At kvalitet og finish holder et højt niveau, gør båden til en spændende sportscruiser i 36-40 fods klassen. Vi kan konkludere at denne båd med dens volumen slår de allerfleste af konkurrenterne fra 36 fod og op mod 40 fod.

Længde/bredde: 11,45/3,89 m
Vægt: 6500 kg
Vand-/brændstoftank: 340/1000 l
Kahytter/køjer: 2/4+2 stk.
CE-kategori: B
Maks. antal personer: 10 stk.
Topfart testbåd: 37 knob
Pris fra/pris testbåd: 2.109.375/2.417.050 kr.
Producent: Prinz-Yachts Benelux
Importør: Boat One, www.boatone.dk tlf. 48 22 15 86
Boat One i Fredensborg er hovedforhandler af Prinz i de nordiske lande og Baltikum.

+ Megen plads
+ Nøjagtig tilpasning
+ Meget båd for pengene

- Lidt hårde hynder
- Placering af kortplotter
- Meget hvidt i skarp sol









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

Kapsejlads

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub





Udvalgte artikler *