fbpx

Chaparral 180 SSI og Stingray 195 CS

Inkluder i Newsletter: Ja

Begge både er typiske volumenmodeller i USA. Fra velkendte producenter som har et stort udvalg af modeller fra denne størrelse og opad. Som udgangspunkt har amerikanske både et fornuftigt prisniveau pga. den store produktionsmængde, rationelle produktions-metoder og en hård konkurrence der kommer køberne til gode. Samtidig med en fornuftig dollarkurs, bliver amerikanske både meget konkurrencedygtige. Man får meget båd for pengene og netop derfor er Chaparral 180 SSI og Stingray 195 CS to spændende både. Fine begynderbåde som kan give en masse bådglæde uden at man behøver at være millionær.
Med en størrelse på omkring seks meter, er bådene velegnet til at traile efter en almindelig familiebil. Så åbner der sig straks endnu flere muligheder, hvor båden kan tages med til nye oplevelser både i Danmark og vore nabolande.
Stingray 195 CS er en lille kahytsbåd – en ”cuddy”, mens Chaparral 180 SSI er en åben ”bowrider” med sæder foran vindspejlet. Det gør det til en spændende sammenligning, men vi gør straks opmærksom på, at begge producenter har et stort udvalg af cuddy- og bowrider-modeller og andre både – i lighed med de fleste andre store, amerikanske producenter.
Om man vælger det ene mærke frem for det andet er ikke det, der vurderes stærkest i denne sammenhæng. Langt vigtigere er det hvis du som potentiel køber vil have en båd med en lille kahyt fremme eller en mere åben båd med flere siddepladser. Det er her man som køber må vurdere brugsområdet og hvilke detaljer som er vigtigst.

Det svære valg
Hvad man skal vælge, må være op til den enkelte. Bowrider’en er en åben båd og et alternativ til skærgårdsjeepen. Set i det perspektiv byder den på bedre beskyttelse bag vindspejlet og derfor har også europæiske producenter lanceret denne bådtype – f.eks. de finske producenter Yamarin, Bella, AMT og Finnmaster.
Kahytsbåden lokker med overnatningsmuligheder, giver lidt mere beskyttelse samtidig med at den virker trangere og mere opdelt. Når alt kommer til alt er spørgsmålet: Hvad skal båden bruges til?

Sejlegenskaber
Begge både imponerer med gode sejlegenskaber. De har kræfter nok til en hurtig planing. V-bund er noget amerikanerne kan og det gælder også disse både. Med en grad dybere V-bund og et lidt mindre skrog, føles Chaparral’en lidt mere sporty og livligere. Naturligt nok – for den har mindre vægt fremme end kahytsbåden.
Konklusionen er at begge både imponerer med deres sejlegenskaber og begge kan sejles temmelig sportigt både i krappe småbølger og ved sving. F.eks. når man skal bruge bådene som trækbåde til vandski og andet vandlegetøj.

Plus og minus ved bowrider
Siddepladserne fremme er bowrider’ens stærkeste kort. Det bliver helt sikkert børnenes favoritpladser, hvor de kan sidde forholdsvis trygt. Vel at mærke så længe skipperen er fuldt opmærksom og udviser den nødvendige agtpågivenhed. Eller omvendt: På kahytbådens fordæk skal man ikke sidde mens båden er i fart!
Køjerne kan man selvfølgelig godt glemme. Tøj og vandski skal tages med hjem hver gang – selv om der er fine stuverum i bænkene. Toilet findes ikke – først på langt større bowrider’e er der toiletrum i den ene konsol. Ved regn kan man også her sidde i læ med en kaleche agter og et overtræk fremme.
Det største plus er at båden ikke er så opdelt og man kan nyde hele båden på solrige badeture. Det er også enklere at komme i land fra stævnen.

Plus og minus med kahyt
Med en kahyt fremme får man selvfølgelig mulighed for at overnatte, men der er næppe mange som tager flere overnatninger i en båd på denne størrelse. Vigtigere er det at man i kahytten får plads til et Porta Potti toilet, som kan øge komforten betydeligt selv på en dagstur. Kahytten kan også bruges som omklædningsrum når badetøjet skal af og på og som et stort aflåseligt stuverum.
Mange føler sig også tryggere med et helt dæk foran vindspejlet – hvis der skulle komme en sø ind over stævnen. Så langt så godt med pluspointene. I forhold til bowrider’en bliver båden mere opdelt og man skal derfor over fordækket hvis man skal i land via stævnen. På plussiden kan også nævnes en bedre beskyttelse mod vind og vejr – specielt med kalechen oppe.

Chaparral 180 SSI
Standard motor er den samme – Volvo Penta på 135 hk. Båden kan også fås med MerCruiser og største motor er 190 hk. V-bunden er her på 20 grader. Også denne båd leveres med to indretningsalternativer, omfattende standardudstyr og en lang liste med ekstraudstyr, farvevarianter og kalecheløsninger. Det er næsten imponerende hvor meget der kan leveres til disse både på kun seks meters længde. Lad os bare nævne at luftpumpe til at blæse vandlegetøj op er en af detaljerne på listen over ekstraudstyr. Er der noget amerikanerne kan, så er det at tilbyde kunderne præcis det de vil have til at gøre bådlivet så behageligt og indbydende som muligt.
Også her er stereoanlæg standard. Høj finish og gennemførte detaljer præger også denne båd. Chaparral kalder sin bundfacon ”extended V-plane” og det betyder at bunden er bygget længere bag på hver side af drevet. Det skal give bedre stabilitet og enklere planing.

Længde: 5,56 m
Bredde: 2,18 m
Antal personer: 6 stk.
Maks. kapacitet: 499 kg
Vægt: 953 kg
Brændstoftank: 87 l
Motor: 190 hk
Motor testbåd: 190 hk
Pris testbåd: 247.900 kr.
Pris fra: 197.210 kr.
Importør: Siim Båd & Motor A/S tlf. 86 10 15 00

  • Åben løsning
  • Meget udstyr
  • Pris

  • Ikke toilet

    Stingray 195 CS
    Båden leveres standard med VP 3 liters karburator-motor på 135 hk. En velkendt og lidt gammeldags motor, men med kræfter nok til denne båd. Et alternativ er MerCruisers 1,7 liters turbodiesel. 195-modellen fås i to udgaver CS og CX. Forskellen ligger i sofaarrangementet i cockpittet. CS har GT førerstol, ryg til ryg passagersæde som kan trækkes ud til solseng/ekstra køje samt siddeplads på hver side af den polstrede motorkasse. Det giver lidt bedre dørkplads end på CX’en, der har to GT stole og hel agterbænk. Kahytten er ens med V-køje, Porta Potti, dæksluge, vindue i hver side, stor tredelt dør, der giver plads og ventilation. Begge har integreret badeplatform med lejder, pænt instrumentpanel og stuverum under dørken.
    Skroget har 19 graders V-bund og Stingray kalder sin patenterede bund for ”Z-plane”. Båden sejler stabilt og sikkert, går behageligt gennem småsøer og ligger fint ved normale sving. På bedste amerikansk vis fås båden med flere stafferinger og kan skræddersys til den enkelte kunde. Stereoanlæg og servostyring er standard og båden har en høj finish både på glasfiber og overflader.

    Længde/bredde: 5,80/2,31 m
    Antal personer: 8 stk.
    Maks. kapacitet: 596 kg
    Vægt: 1098-1180 kg
    Brændstoftank: 80-144 l
    Motor: 135 hk
    Motor testbåd, Volvo 3,0: 135 hk
    Pris testbåd: 207.900 kr.
    Pris fra: 207.900 kr.
    Importør: Beck Marine, Glostrup tlf. 43 71 86 68
    Beck Marine, Fredericia tlf. 75 69 50 00

  • Køjer
  • Porta Potti
  • Pris

  • Færre siddepladser

    Begge både giver sejlglæde for hver eneste krone, men for virkelig at forstå hvad hver enkelt af disse producenter kan tilbyde af udstyr og modeller, må man tage et kig på hjemmesiderne www.chaparralboats.com og www.stingrayboats.com. Så bliver man ikke så lidt imponeret.



Seneste nyheder





Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: KAS var få point fra cuttet





Udvalgte artikler *