Oslo-København på 5 timer og 23 minutter – i båd

To jublende nordmænd ombord i en super hurtig speed båd, har sat ny rekord i sejlads fra Oslo til København. Og det gjorde de på trods af et stop undervejs.

Goldfish rekord_02_PerH_529

Starten gik kl. 07.00 fra Dyna fyr i Olso og de gik ud af Oslo fjor med en fart på 70 knob. Oslo fjorden var blank som et spejl og ifølge meteorologerne skulle vejret holde sig godt hele vejen ned langs den svenske kyst og ind i dansk farvand.

Goldfish rekord_tuborg_PerH_531

De gik i mål kl. 12.23 ved målgang lige udenfor Tuborg Havn, og slog dermed den gamle rekord med 9 minutter. Pga. uheld undervejs klarede de det lige med nød og næppe.

Deres målsætning havde været at komme under 5 timer, men efter uheldene var de rigtig glade for at få rekorden i hus. Truls Kristiansen sagde til batmagasinet.no:

”Det kunne være blevet en solid rekord, hvis vi ikke havde gjort det meget vanskeligere for os selv.. Vi burde have været mere opmærksomme på den kæmpebølge, som vi mødte bag et cruise skib. Det blev til et stort luft-svæv og da vi ramte vandet hårdt igen, så løsnede de to provisoriske tanke med 400 liter diesel sig. Med en bedre start var turen blevet meget enklere, men vi kan ikke andet end at være glade. En rekord er en rekord.”

Goldfish rekord_to glade normænd_PerH_531

Både Truls og skipperen Terje Jordfald er nu fristet til flere ture og rekorder, men skal først lige sunde sig lidt. Truls var navigatør og co-pilot samt mekaniker undervejs. Og de måtte blandt andet bytte begge propeller undervejs.

Sejladsen foregik i en Goldfish 36 P1 Supersport med to Yanmar D-max motorer, der hver yder 380 hk. Dette giver mulighed for at båden kan sejle over 70 knob. De har fået rådgivning fra Goldfish med hensyn til bygning af båden. Alt tænkeligt navigationsudstyr er finjusteret af Raymarine. Båden havde tanket 1000 liter diesel for at kunne gennemføre turen.

Bølgehøjden på turen har selvfølgelig været afgørende for farten, men gennemsnitsfarten skulle ligge noget over 60 knob før det var realistisk at slå rekorden.








Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen