I Norge fjernes afgiften

Norske bådejere fik næsten kaffen galt i halsen da finansminister Siw Jensen i går (tirsdag, red.) kunne oplyse at Staten fra 1. juli i år helt fjerner afgiften på bådmotorer.

Siw Jensen begrunder det med, at man ønsker nye og langt mer økonomiske bådmotorer, som samtidig er langt mere miljø venlige.

Kæmpe besparelser

Det betyder f.eks. at en udenbordsmotor på 300 hk vil blive ca. 60.000 kroner billigere end hvad du må hoste op med i dag. For, de på egnen, lidt mere 'normale' motorer - fra 115 til 200 hk - vil der også være tale om en meget stor besparelse, på ca. 20 - 40.000 kroner.

Meldingen modtages med stor glæde i den maritime branche, som i lang tid har kæmpet med konkurser, svigtende omsætning, lav indtjening, og generelt mindre salg end tidligere.

Konvoj ændrer kurs i Nordsøen

Da afgiften gælder fra den dag bådene er importeret i Norge, har det fået den effekt, at en af de store bådhandlere har omdirigeret firmaets traditionelle Princess-konvoj i Nordsøen, som var på vej fra England til Bergen.

De fire både fik besked på i stedet at sætte kursen mod Göteborg. Der er tale om store, dyre både og hk-afgiften udgør mange hundredetusinde kroner for hver båd. Så disse både sætter først kursen mod norsk havn, når importøren er sikker på ikke af skulle erlægge afgift, hvis bådene lander i Norge inden 1. juli.

Generelt regner man med, at motorer og både med motorer som er på lager, vil få refunderet afgiften.

Afgiften er fra 1978

Den norske særafgift på bådmotorer over 10 hk blev indført i 1978 – i samme årti som Socialdemokratiet indførte forsikringsafgiften i Danmark.

Dengang var begrundelsen i Norge at den skulle bidrage til at reducere støj og fart for fritidsbåde ved at dreje efterspørgslen over til mindre motorer.

Bådbranchen har gennem årene påpeget overfor den norske stat, at afgiften har haft den stik modsatte effekt, eftersom den har bremset udskiftningen af ældre, støjende og forurenende totaktsmotorer.

Fjernelsen af hk-afgiften kommer efter at staten i statsbudgettet valgte at øge dieselafgiften og frede hk-afgiften. Regeringen fik meget kritik for dette, hvilket var i strid mod valgløfterne, men det var et politisk kompromis med oppositionen. Finansministeren håber nu at den bitre kritik nu bliver dæmpet, når den forhadte afgift fjernes.

Men selvom bådejerne er glade, giver tidspunktet for varsling af afgiftsfjernelsen udfordringer, idet bådhandlerne frygter, at alt salg totalt stopper de næste måneder, idet der er tvivl om overgangs- og refusionsordninger, og forretningerne bliver kimet ned af kunderne. Lige nu er der kaos forud for de næste 6-7 vigtige salgsuger inden sommerferien.



Seneste nyheder

Den Magnetiske nordpol på vej mod Sibirien

Brandstiftelse i Frederikshavn Marina

Perfekt som familiens første båd