fbpx

Ny dansk enmands-katamaran - med vingemast!

Artikelindeks


Masten kan rejses af én mand, og man kan også samle og løfte hele båden op på biltaget alene. Som en windsurfer!

”Det skal være enkelt og hurtigt at komme på vandet, og det skal være enkelt og hurtigt at sejle”. Tue Pii Korremann fra Watercraft Innovation har udviklet en ny beachcat, som skal sejles af en person, og som let kan pakkes på et biltag – også selv om man er alene. Båden er let og moderne, forsynet med vingemast og trapez - og skal kunne monteres og søsættes på 15-20 minutter, når alle løsningerne er færdigudviklet.

Forskning bag
Det mest iøjnefaldende ved nyheden, er nok vingemasten. Den er bred, høj og kraftfuld, og samtidig let. Korremann fortæller, at mastens styrke/vægt forhold er optimeret og beregnet af forskere hos Risø DTU. Man kan rejse den alene, som billederne viser. Sejlet er udviklet af North Sails, og lidt særligt er et system, hvor en kraftig sejlpind fungerer både som bom og som et værktøj til at styre vingemasten. Sejlpinden kan spændes op, og regulerer dermed også spændingen i sejlet.

Nem sejlads
At trimme det lille fartøj er super let, fortæller manden bag: ”Der er sådan set kun skødet, og så spændingen i forliget, altså cunningham. Der er heller ikke nogen sværd at bakse med, skrogene er forsynet med kraftige, faste kølprofiler som ikke stikker ret dybt, og som har forstærkninger, så båden kan trækkes op og ned på stranden. Båden kan sejles med eller uden trapez”.

Uformelt fællesskab
Ideen er at skabe et let, hurtigsejlende og enkelt fartøj til at sejle alene med, baseret på moderne design og teknologi. Det er egentlig ikke tanken, at Lightfighter skal blive en ny kapsejladsklasse - Korremann ser mere for sig at køberne bygger et mere uformelt fælleskab op, hvor de kan mødes og sejle for sjov – lidt i stil med den måde kitesurfere og windsurfere dyrker deres interesse på.

Bådmagasinet testpilot
LightFighter er stadig under udvikling, båden du ser her er prototypen – der er fortsat nogen justeringer der skal laves, på basis af erfaringer fra prøvesejladser over de næste måneder. Bådmagasinet vil være blandt testsejlerne. Planen er at båden findes på markedet i løbet af vinteren, så de første LightFighter-sejler er på vandet næste sæson. Prisen vil ligge i underkant af 60.000 kroner.

Se mere på



Tue Pii Korremann har selv udviklet og designet båden - her med mastefoden, som drejer sammen med hovedbjælken mellem skrogene når masten skal op og ned.


Sejlet er udviklet hos North Sails - en stiv sejlpind som går ind i masteprofilet styrer sejlet.Der er ingen bom (andet end sejlpinden).


Se flere billeder på næste side...








Kort nyt

Danmarkshistorie: I mål efter 54 dage - en vild tur!

★ Artikel

★ Både for enhver: Fem populære valg som førstebåd

World Match Racing Tour

Match Race: Jeppe Borch topper verdensranglisten - klar til...

World Match Racing Tour

KDY vil være verdens bedste Match Race klub - igen...

Kapsejlads

H-båds liga: Høj Jensen sætter barren højt

Kort nyt

IQ-Foil: Dansk U21 europamester

SailGP

Spænd hjelmen - 20 minutters action fra Bermuda





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?