fbpx

Futuristisk kinesisk folkebåd

Artikelindeks


Daytripper er en dagsejler som er bygget i Kina, men har svensk konstruktør. Kineserne er vilde med den enkle båd.

Daytripper bliver bygget i Kina. Den kendte svenske designer Ocke Mannerfelt tror baggrunden for at båden har succes, er fordi kineserne har en speciel interesse for dagsejlere grundet klimaet, men også på grund af det faktum at båden tilsyneladende er synkefri. Kineserne kan nemlig ikke svømme.

Synkefri bliver båden af, at inderlinerne er fyldt med slanger fyldt med luft. Volumen af slangerne skulle være nok til at båden flyder selv om den er total smadret.

Elektrisk motor med bilbatteri
Vil man undgå at cirkle og manøvrere bedre i havnen, vælger man den elektriske motor som enkelt skrues fast med to skruer under båden. Motoren drives af et nikkel metal-batteri som ikke bliver ødelagt af vand. Det er faktisk det samme batteri som sidder i en Toyota Prius.

Daytripper vandt Stockholm-messens pris for den mest miljøvenlige båd, og det skyldes blandt andet at den er bygget ved hjælp af Resin Infusion, som gør produktionen meget miljøvenlig. Herudover er hele båden limet sammen uden skruer, så produktionen er hurtiger, enklere og ikke mindst bliver billigere.


Spray-rails giver dynamisk løft og reducerer vand på dækket. Bemærk også den lidt negative gummistævn.


Spray-rails
Skroget på Daytripper er meget smalt og med karakteristiske ”spray-rails”. Effekten af spray-rails blev diskuteret meget under forrige Volvo Ocean Race, hvor Team Russia havde dem på VO70’eren, men ikke lå med i toppen. Når designer Ocke Mannerfelt bliver konfronteret med dette, svarer han:

”Spray-Rails fungerer. Alle hurtige motorbåde har dem, men de skal designes rigtig.”

Den svenske designer henviser til sine designs som har givet 14 verdensmesterskaber i offshore motorbåds racing.

Roterbar vingemast
Det smalle skrog gør også, at båden får mindre pres på stævnen så den dykker mindre. Det muliggør den vigtigste egenskab båden har, at den har en rig med kun storsejl og ingen fok.

Vingemasten, storsejlet og bommen er lavet i kulfiber og vejer samlet 25 kg. Masten og storsejlet gør at båden kan sejle ikke bare hurtigt, men også meget højt til vinden. Masten er roterbar og er bygget med pre-bend, samt diamant-spredere og spectravant.


 

 
Daytripper har todelt cockpit – for sejleren akter og for solbadning fremme – hvis det er det man vil.

Todelt cockpit
I den agterste del af cockpittet kan man sidde alene og sejle båden, mens hovedcockpitet kan laves om til en stor solseng. Rorsmanden kan kontrollere ror, storsejlet og Code Zero-skødet, men skal have hjælp med faldet som sidder ved ruffet i styrbord side.

Hækken slipper vandet allerede ved 7 knob, og topfarten er efter sigende 21 knop på agten for tværs med Code Zero som hejses i stævnen. Stævnen er desuden lidt negativ og har en bølgebrydende effekt så båden går let og stille gennem søen uden at man får vand på dækket. Dette er egenskaber som burde værdsættes i en dagsejler.

Ingen sang
Køl og ror er også lavet i kulfiber og udstyret med en hårfin detalje: Agterenden på begge er nemlig skråslebet så kanten er symmetrisk ca. 10 cm før den bliver asymmetrisk de neste 10 cm og så videre. Dette gør at man slipper for den velkendte ”sang” fra foilsene ved højere hastigheder. Dette er der nok få som lægger mærke til når man ser båden på land, men alle mærker det når man sejler.

Denne detalje vidner om, at Ocke Mannerfelt virkelig har forsøgt at tegne en gennemført dagssejler.

Så hvad koster herligheden? 
En halv million svenske kroner inklusiv moms og fragt fra Kina til Sverige. Det er billigt hvis man sammenligner med italienske og franske dagsejlere, og denne båd har kulfiber-rig, køl og ror, samt mange smarte detaljer.








★ Tursejlads

★ Undgå grundstødning på sommerturen

Kapsejlads

EM amok - hele fire nye starter denne uge

Kapsejlads

29erEM: Ups- and downs i udfordrende vindforhold

★ Interview & Portræt

★ De sejler året rundt, de er Happymoms





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?