fbpx

Social og nytænkende langtursbåd

Inkluder i Newsletter: Ja

Stormbird er tiltænkt langturssejlerne med flere nytænkende detaljer.

Stormbird er en smart langtursbåd designet af to studerende ved KTH i Stockholm – derfor er den endnu ikke bygget. Men, eftersom båden er baseret på et ældre skrog af den kendte svenske yachtdesigner Håkan Sødergren, og opgaven er lavet for CMI Composites på Gotland, er der stor sandsynlighed for at den vil blive bygget.

Til langtur
37-fods båden er beregnet til 2-4 personer, med andre ord en familie, som vil sejle langt, og det er netop det som er prioriteret i designet. Et antal langturssejlere blev interviewet i idéfasen og deres meninger blev værdsat i udviklingen af konceptet. Derfor er båden forholdsvis let og velsejlende, har store tanke og et socialt cockpit. Det at båden er velsejlende, er blevet brugt som argument for netop hvorfor båden er en god turbåd.

Ikke for bred hæk
Håkan Sødergren er mest kendt for at tegne typiske ”svenske” skrog; lidt smalle både som bevæger sig godt i søen. Dette har også de studerende, Jens Blomquist og Patrik Ekman, tænkt meget på da de videreførte skroget til deres eget. De har forlænget båden lidt og givet den lidt mere bredde for at øge formstabiliteten, men de har undgået den brede hæk som mange moderne både har og som ofte kan være ubehagelig midt ude på Atlanterhavet.


Kombineret sprayhood, bimini, cockpittelt samt plads navigationsudstyr. Herudover er der plads til solceller.

 
Bemærk det danske JEFA ratsystem langt fremme i cockpittet.


Vipperat
Alle fald og liner er ført tilbage til cockpittet og rattet, som kan vippes fra styrbord til bagbord. Rattet er placeret længst fremme i cockpittet så rorsmanden kan stå i ly af sprayhooden. Ratsystemet leveres af danske JEFA og virker godt. Hvorfor skal man have to rat når man kan tage det med sig over til den anden side?

Nedgangslugen er omringet af glas og er ganske stor så at der bliver god kommunikation mellem dem i salonen og dem i cockpittet. Salonen er enkel, praktisk og let at arbejde og bevæge sig i under urolig sø. Båden har en klassisk hæk så agterdækket fungerer fint som soldæk.

Elektrisk
Båden skal bygges i glasfiber sandwich med Airex kernemateriale. Dækket skal bygges i teak-fri Estech, et komposit som er ekstremt hårdt og let, ligner teak, men kommer i alle farver. Så her er det bare at lade fantasien råde.

Som fremdrift og strøm har båden en 12 kW generator som er koblet til et elektrisk sejldrev. Det gør maskineriet lettere og mere effektivt eftersom man stort set kun sejler for sejl når man er på langtur.

Specifikationer, Stormbird
Længde - 11,20 m
Dybdegang - 1,9 m
Bredde - 3,49 m
Vægt - 5300 kg
Sejlarea - 70 kvm

 
Fokus under konceptudviklingen har været den sociale tilgang med en åben og lys indretning.