fbpx

Global Solo Challenge: Raffinerer selv sin diesel efter mastehavari

Inkluder i Newsletter: Ja

Der findes andre offshore-race som er mere profilerede og omtalte end Global Solo Challenge. Men kort fortalt er det tale om en singlehandsejlads jorden rundt, uden stop og uden assistance. Det vil sige, grundlæggende samme koncept som Vendée Globe.

Jagtstart
Men der er flere forskelle – den mest iøjnefaldende er, at man sejler i forskellige bådtyper, og benytter sig af en såkaldt jagtstart: Den langsomste båd starter først, den hurtigste sidst. Derefter det bare om at komme først i mål. Lige nu ligger Philippe Delamare langt (meget langt) foran i sin Actual 46 Mowgli. Han er i færd med at runde Kap Horn. Men en flok hurtigere både halser efter ham, og der er stadig langt til mål. Start og mål er A Coruna i det nordvestlige hjørne af Spanien, og startskuddet gik i august sidste år.

Hvilke historier kan fortælles?
Som det er i alle den slags sejladser, er det langt fra alle der kommer i mål. Ud af 46 tilmeldte er der nu 14 tilbage. Mange faldt fra allerede inden start, den måske hårdeste del af eventyret er overhovedet at nå startlinjen.

Det siger sig selv at det rent sportslige, resultatmæssige aspekt af en sådan sejlads ikke er det væsentlige. Det handler om alle de individuelle eventyr og prøvelser, deltagerne skal igennem, og de historier der kan fortælles om det.

dscf6717 768x512


Reddede riggen – i første omgang
Her er en af dem: Finske Ari Känsäkoski deltager i en Class 40 fra 2007 ved navn Zero Challenge. Det vil sige, en af de hurtigste og sidst startende både. Efter runding af Kap det Gode Håb (sydspidsen af Afrika, red.), hvor vind, strøm og bølgeforhold rotter sig sammen til et forfærdeligt sted at sejle, opdagede den finske sejler at et undervant var røget. I en lynhurtig respons fik han reddet riggen ved at få sejlene ned. Han håbede at kunne tilrigge et nyt D1 i dyneema og fortsætte mod Australien, men natten faldt på, og han måtte vente til dagslys med at lave arbejdet.

Bølgerne gjorde det alene
Bølger og strøm i Agulhas-strømmen når ekstreme højder, og det gjorde bådens bevægelser uden fart også. Masten knækkede i løbet af natten, alene af de bevægelser bølgerne forårsagede.
Känsäkoski fik surret den knækkede mast langs båden, og formåede endda at lave et hejsesystem, så han kunne få masten op på dæk. Han vidste godt, at uden en nødrig skulle han reddes, og båden ville gå tabt.

Tre knobs modstrøm
En strøm på tre knob, sammen med hård vind og grov sø, pressede ham i modsat retning af den afrikanske kyst. Det virkede håbløst. Men Känsäkoski havde en del diesel, og sejlede mod nord for motor, for at komme ud af strømbæltet. Efterhånden fik han rejst en nødrig, og forsøgte at spare diesel ved også at sejle. 600 sømil og to ugers strabadser senere er han nu ude af strømmen, og kan begynde at sætte kursen mod Afrika.

Fik anden type brændstof
Desværre har motorsejladsen mod nord kostet det meste af den diesel der fandtes om bord. Känsäkoski har dog fået hjælp af en trawler, som overførte 380 liter MGO brændstof i dunke, der blev firet i liner frem og tilbage i oprørt sø – en meget krævende operation, som stod på i to dage. Problemet er bare, at MGO er en meget mere råoliebaseret brændstoftype, som slet ikke kan bruges direkte i en dieselmotor. Derfor blev der medsendt petroleum og andre additiver, samt en god bunke kaffefiltre.

ari refuel2

Laver sit eget brændstof om bord
Känsäkoski har nu oprettet sit eget lille olieraffineri i sit cockpit: Først filtrerer han olien med kaffefilterne. Derefter tilsætter han additiverne, blander det hele godt og fylder det på tanken. Motoren kører, men løsningen er langt fra perfekt, så filterne bliver hurtigt tætte. Den utrættelige finne forsøger nu at spare på motoren, som kan bryde sammen hvert øjeblik, især hvis han løber tør for dieselfiltre, og sejler med få knob mod Durban på den afrikanske østkyst. Foreløbige og meget usikre estimater tilsiger at det vil tage omkring tre uger.
I Finland er man ikke vandt til at give op, så mon ikke den vanvittig seje Ari Känsäkoski når sit mål?

Følg tracking her

I videoen nedenfor kan man se hvordan det ser ud der nede på den anden side af jordkloden, i Sydhavet, når man sejler med vinden i en frisk lille storm. Den er optaget af en af de deltagere, der stadig har en mast, for få dage siden.












Udvalgte artikler *