fbpx

El-drevet motorbåd med brændselscelle på vej rundt om Sjælland – OPDATERET: Sejladsen afbrudt

Inkluder i Newsletter: Nej

Opdatering fredag kl. 23: Benjamin Götke og Lars Nordbjerg måtte afbryde sejladsen Sjælland Rundt fredag aften. "Da vi rundede Røsnæs, fik vi stærk bølgegang, og der opstod en fejl på brændselscellen. Dermed lukkede systemet ned", fortæller Götke. "Vi er ved godt mod, men trætte og en smule skuffet… dog er vi glade for at alt sikkerhed virker. Vi har kun strøm til at gå til Odden færgehavn, så vi lister derind. Vi nåede at sejle 150 sømil, og holdt det kørende i 25 timer."

Turen startede torsdag aften, og forventningen er at de 220 sømil kan tilbagelægges på omkring 36 timer. Ideen til projektet kommer fra én af de to om bord, Lars Nordbjærg. Han driver Nordbjærg værft på Skovshoved Havn, og har set sig træt på el-motorers lave rækkevidde. Derfor har han allieret sig med marineelektriker Benjamin Götke, som driver Xarradola. Götke har installeret det elektriske anlæg, og installeret brændselscelle fra Advent Technologies, der omsætter methanol til strøm. Anlægget kan levere 5 kW. Bådebygger Jørgen Jensen har bygget båden, og installeret to 6 kw podmotorer fra Torqeedo. Motorerne fungerer også som ror. Der er en 20 kW batteribank om bord, men den fungerer lige nu kun som backup.

brint baad n
Klar til afgang fra Skovshoved Havn nord for København.

160 liter methanol om bord
Der er 160 liter methanol med om bord, som er produceret af biomasse og dermed er bæredygtig. Formålet er at teste den nye teknologi, og se om det er muligt at gennemføre en længere sejlads med motorbåd, uden en traditionel forbrændingsmotor med fossilt brændstof.

Båden sejler Sjælland rundt om styrbord, og fredag eftermiddag passerede de to Storebæltsbroen. Bådmagasinet har fået en frisk rapport fra det seks meter lange træfartøj:

6,3 knob i snit
”Båden har en topfart på 12 knob, men vi har sparet på energien og sejlet 6,3 knob i snit siden afgangen torsdag kl. 21.30”, fortæller Götke. ”Det går efter planen og alt virker nogenlunde som det skal. Vi har haft lidt udfordringer med søgræs i propellerne, men det er småting. Båden er udstyret med en 35 liter tank til methanol, som skal fyldes fra 20 liters dunke ca. hver fjerde time. Ankomst Skovshoved er lidt spændende, da vi forventer modvind og bølger på strækket fra Sjællands odde til Helsingør. Men vi satser på mellem 8 og 10 lørdag formiddag.”

368414048 245620097848940 4114918439359967379 n
Endnu en dunk methanol fyldes på – denne gang i nattemørket.

På elementernes præmisser
”For 30-40 år siden sejlede man kun Sjælland rundt med vinden”, siger Götke, ”og man var meget afhængige af vejret. Så blev det til hestekræfter, og vejret skulle bare være vindstille. Nu, med elmotorer, er vi igen i naturens vold og må planlægge sejladsen. Det betyder at motorbådssejlads foregår mere i kontakt med naturen og på elementernes præmisser.”

368238072 963250544787068 1494614531434887263 n
”Udstødningen er 175 graders varm vanddamp”, siger Götke, ”så vi bruger den til at varme kaffen.”


Følg rejsen på tracking her












Udvalgte artikler *