fbpx

Kronprins Frederiks Bro kan ikke tåle forårssol..!

Inkluder i Newsletter: Ja

I seks uger fra marts til april har Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund været lukket for biltrafik og de større både, mens broen blev renoveret. I denne uge skulle den nye konstruktion så være på plads, men efter at brovagten havde åbnet for to både, så kunne broen ikke lukke igen!

Og nu viser den nye konstruktion alvorlige fejl, hvor en helt ny løsning må findes.

- Fordi oversiden af broen bliver solbeskinnet, og undersiden nedkølet af vandet, så er det vores teori på nuværende tidspunkt, at forbindelseselementerne bliver skæve på grund af temperaturforskellen, udtaler Jens Præst, fagprojektleder på Kronprins Frederiks Bro for Vejdirektoratet, til TV 2 Kosmopol.

Det drejer sig om de stålstænger, der sidder i hver sin side af broen, og som skydes ind i den modsatte broside under lukning, Når de påvirkes i en kombination af forårssol og koldt havvand under, så kan broen ikke lukke ordentligt.

Her i weekenden og de kommende uger skulle en midlertidig løsning være på plads, så bil- og bådtrafik kan passerer, men der er brug for en ny, permanent løsning, bekræfter Vejdirektoratet om den skandaleramte bro:

Sidste år blev broen ramt af to uheld inden for kort tid. I slutningen af august fik adskillige trafikanter sig noget af et chok, da broen åbnede uden varsel.

En måneds tid senere var den gal igen, da man ved en fejl lukkede broklapperne ned, da en vagt blev blændet af solen og overså et skib.

Fakta: Kronprins Frederiks Bro

Broen går over Roskilde Fjord, og forbinder Frederikssund og Hornsherred.

Broen er 150 meter lang og udstyret med broklapper.

Broen er opkaldt efter Frederik d.8 og navnet stammer fra en ældre pontonbro fra 1868.

Lige ved siden af broen ligger Kronprinsesse Marys Bro fra 2019, der blev bygget for at aflaste Kronprins Frederiks Bro for tung trafik.












Udvalgte artikler *