fbpx

Styr på kulturarven: Klassiske lystbåde får registreringsbevis - læs gratis PLUS artikel

Inkluder i Newsletter: Ja

De første femten klassiske lystbåde i Danmark fik hen over årsskiftet udstedt et registreringsbevis af Dansk Forening for Ældre lystfartøjer - og i løbet af 2023 kommer mange flere til.

Beviset dokumenterer det klassiske fartøjs identitet, og er et digitalt udtræk fra det nationale register for klassiske lystfartøjer. Registeret varetages af DFÆL, Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer. For at få et bevis til sin båd, skal ejeren naturligvis være medlem, og båden være oprettet i foreningens fartøjsregisteret.

”Beviset ligger om bord på fartøjet, lige som registreringsattesten i en bil. Med det i hånden kan ejeren dokumentere alle vigtige fakta om bådens identitet”
, udtaler DFÆL’s formand Simon Bordal Hansen.

Oplysningerne på registreringsbeviset gennemgås af en gruppe fartøjshistorisk sagkyndige inden beviset udstedes. Er båden nu også en 38 kvm klassespidsgatter? Og er den konstrueret af M.S.J. Hansen? Er byggeåret korrekt - osv. osv. ?

”Med beviserne kommer der mere styr på vores maritime kulturarv. Vi har stadig over 1.000 traditionelt byggede lystbåde af træ i Danmark. Det er aktive fartøjer og de skaber en direkte forbindelse helt tilbage til lystsejladsens barndom midt i 1800tallet”, siger Simon Bordal Hansen.

Det digitale arkiv bag beviserne blev bygget i 2022 og har hentet sine første rådata fra DFÆL’s gamle fartøjsregister. Fartøj for fartøj opdateres og suppleres med oplysninger løbende - også med fotos.

”Det arbejde vil fortsætte lige så længe, som der er klassiske lystbåde”, siger Preben Rather Sørensen, der er bestyrelsesmedlem i DFÆL og ansvarlig for IT-systemet.

”Nu har vi et meget effektivt og moderne system, der også lever helt op til krav om sikkerhed. Registreringsbeviserne kræver meget kontrolarbejde, fordi alle oplysninger på det enkelte bevis skal være helt pålidelige”, siger Preben Rather Sørensen.

I foråret gennemfører DFÆL en informationskampagne om de nye registreringsbeviser til bådebyggere, forsikringsselskaber, bådmæglere og andre, der kommer i kontakt med de klassiske lystfartøjer.

Bådebyggerens egen spidsgatter får et registreringsbevis
I en hal på Marstal Havn holder bådebygger Ebbe Andersen til. Gennem en menneskealder har han bygget træfartøjer. Marstal Museum har lige udgivet en smuk fotobog om hans virke, og inde i hallen står et par både, som Ebbe er i gang med. Den ene er hans store spidsgatter Undine. Et ægte klenodie, konstrueret af Aage Utzon, og gennem de seneste år restaureret helt ned i detaljen af Ebbe Andersen selv.

Kort før nytår fik Ebbe så overrakt Undines registreringsbevis.

”Jeg er virkelig glad for mit registreringsbevis”, siger Ebbe Andersen. ”Vi har savnet sådan en skriftlig dokumentation af de klassiske lystfartøjer. Nu får vi den, og det er godt for vores fine kulturarv”.

Undine stod nybygget og sejlklar på Lilleøværftet i Korsør i 1937. Året før var den nye klasse for 55 kvadratmeter spidsgattere besluttet. Sådan én ville urmager Georg Nielsen i København have, og Utzon leverede en tegning.
Siden søsætningen i 1937 er kun få ting ændret på Undine. En indenbords motor kom til i 1950erne, og bommen blev kortet lidt af i 1960. Men ellers står båden i dag, som da den var ny.

Gratis PLUS artikel
Fra Læk til lækker skrev Henrik Hansen om Undine tilbage i 2021, hvor skønheden blev kåret med Harpunloggen - læs denne artikel i vores PLUS sektion, som i dagens anledning er åben for alle, klik på billedet herunder:

undine 04 topbillede 1480x812 1da4dce7

 


Galleri









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

Kapsejlads

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub





Udvalgte artikler *