fbpx

Garmin Round Denmark Race indfører ORC Club - og vender det hele på hovedet...

Inkluder i Newsletter: Ja

En hel stribe ændringer kommer til at forandre formatet på Nordens længste og hårdeste sejlsportsbegivenhed markant. 2023 udgaven går i retning af en international topbegivenhed inden for havkapsejlads.

Garmin Round Denmark Race 2023 kommer til at ændre sig markant på flere måder. Blandt de helt store forandringer bliver det når sejladsen i 2023 indfører deltagelse efter ORC Club som en mulighed. Det betyder, at der blandt de deltagende kølbåde findes en overalt vinder som vil blive præmieret.

– Efter årets sejlads har vi lavet flere evalueringsrunder. Den første fandt allerede sted i Aarhus umiddelbart efter sejladsen. Her var der flere deltagere der udtalte ønske om at sejle efter mål. Det lyttede vi til, og nu forsøger vi det i 2023, siger Morten Brandt fra Shorthand ecm.

Det åbne DM i havkapsejlads
Han fortæller videre, at man i øjeblikket arbejder med titlen ”Vinder af det Åbne Danske Mesterskab i Havkapsejlads”.

– Vi har det ikke helt på plads endnu. Det kan også være, at vi bruger ”Det Åbne Nordiske Mesterskab i Havkapsejlads”. Sejladsen er jo allerede nu international med deltagelse af op mod 10 forskellige nationaliteter. Når vi kårer en overalt vinder efter ORC Club, giver det god mening at bruge en af disse titler eller en helt tredje, siger han.

Deltagerne skal selv fremskaffe sig et gyldigt ORC Club mål, som de skal opgive ved registreringen der åbner 11 november, eller senest 14 dage før starte 3. august. Det vil fortsat være muligt at sejle efter adventure sail racing kategorierne, hvor bådene bliver inddelt i klasser efter længde overalt. Her bliver der fundet kategorivindere, og endelig vil der kåres Line Honours-vindere.

Grand Depart start
Den næste forandring bliver, at alle både starter samtidig. På offshore banen om torsdag den 3. august, på inshore banen om lørdag den 5. august. Efter fransk forbillede bliver det en Grand Depart start, hvor alle både starter på samme tid på én lang startlinje, der er delt ind i sektioner. Dette står i skarp kontrast til de to foregående udgaver af GRDR, hvor der er blevet startet på forskellige dage på forskellige tidspunkter med det formål at få bådede i mål samtidig til en afsluttende fest.

– Vi har erkendt, at Garmin Round Denmark Race er den længste sejlads i Norden. Med 650 og 760 sømil er det ikke muligt, at få bådene i mål blot tilnærmelsesvis samtidigt. Derfor har vi valgt at vende tingene på hoved, så vi får et brag af en start med mange både på linjen og med god trafik forbi de to Garmin Fly By bøjer lige uden for Aarhus Internationale Sejlsportcenter, siger Jon Koch Hansen fra Sailing Aarhus.

Og Morten Brandt suppleres af Thomas Capitani fra Aarhus Internationale Sejlsportscenter.

– Det betyder også, at vi omdøber After Party til Pre Party. Afslutningsfesten bliver til en fest før starten. På denne måde får vi et get together med spisning og skippermøde onsdag eftermiddag/aften i Esbjerg og fredag eftermiddag/aften i Aarhus. Vi håber dermed, at hele onsdag i Esbjerg og især hele fredagen i Aarhus samt en del af lørdagen bliver en samlende begivenhed, hvor deltagere og sponsorer får mulighed for at se hinanden i øjnene, tale taktik, udstyr, routing med videre, mens stemningen bygger op før dock out og start, fortæller Thomas Capitani.

Titelsponsoren Garmin Danmark har været en vigtig del af hele arbejdet med det nye format for Nordens hårdeste havkapsejlads. Og ikke underligt er forventningerne til 2023-udgaven af eventet store.

– Vi er glade for at være en del af Garmin Round Denmark Race igen i 2023, og vi glæder os over de nye tiltag og ikke mindst de nye startdatoer i august, da vi håber, at dette åbner for endnu flere mulige deltagere. Danmark er et fantastisk land for sejlsport og alle fortjener at opleve vores smukke kyster. Vi håber også, at dette et event, som kan inspirere mange nye til at prøve kræfter med ægte distance kapsejlads, slutter Christine Jaeger fra Garmin Danmark.









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *