fbpx

Bekymret over ny bro i København

Inkluder i Newsletter: Ja

Sejlerne i en af Danmarks ældste lystbådehavne – Langelinie Lystbådehavn i København – frygter at blive lukket inde af en ny cykel- og stibro, som man mener vil skræmme tusindvis af danske og udenlandske gæstesejlere væk fra Københavns Havn. Det skriver Havneavisen Marina News i deres oktoberudgave.

Det er forvaltningen til teknik- og miljøudvalget i Københavns Kommune, som nu har indstillet, at der bygges en bro på tværs af Københavns Inderhavn mellem Nordre Toldbod/ Langelinie og Refshaleøen. 

Og det er ikke ligefrem noget, der vækker begejstring i den gamle lystbådehavn.

- Vi er i Langelinie Lystbådehavn Bådelav meget bekymret over at forvaltningen har anbefalet en linjeføring af broen lige nord for Langelinie Lystbådehavn imod vores indsigelser, som vi rejste allerede på et høringsmøde i efteråret 2021. Et af vore væsentlige argumenter mod den valgte linjeføring, ud over man direkte lukker Langelinie Lystbådehavn inde, er, at der ikke er nogen ventemulighed for sejlbåde som kommer udefra/nord fra og der er kun et smalt sejlområde man skal holde sig inden for. Det vil derfor volde problemer at skulle afvente broåbning, siger formanden for Langelinie Lystbådehavn, Carsten Møllekilde til Marina News.

Det er tanken, at havnebusser, havnerundfarten og mindre motorbåde skal kunne passere under broen, der bliver ca. otte meter bred og ca. 500 meter lang med en frihøjde på 5,4 meter. Den bygges som en ‘dobbelt svingbro’, hvor to brofag svinges vandret 90 grader, så sejlbåde og større motorbåde kan sejle til og fra inderhavnen. 

Forklaringen på den valgte placering er en 100 meters fredningslinje omkring Kastellet, hvor en placering syd for Langelinie Lystbådehavn vil være inden for denne linje. 

- Uanset hvor en sådan stibro placeres, bliver der tale om en meget markant aflukning af denne sidste del af Københavns Havn, som har livlig lystbådetrafik ud over træskibene og flere færger og den vil blive et dagligt stridspunkt imellem sejlere og cyklister/gående på broen, siger Bjarne Eilertsen fra bådelavet og henviser blandt andet til, at broen ikke åbner for både og skibe i morgen- og eftermiddagsmyldretiden, og der projekteres ikke nogen ventemoler. 

- Det er desværre meget tydeligt, at der ikke lyttes overhovedet til folk med sejlererfaring. Vi er derfor meget triste til mode og har de værste bange anelser om at Langelinie Lystbådehavn bliver delvist lukket. Ingen kapsejlads bliver mulig mere, begrænset tilgængelighed og dermed kun ganske få gæstende både betyder meget for vores økonomi og for havnens store attraktion for sejlere og landturister, siger Bjarne Eilertsen til Marina News. 
Kilde: Havneavisen Marina News

------------------------------ o0o------------------------------

Annonce:

Køb abonnement, online - eller få magasinet leveret til døren, klik på billedet

online blad 580 20222









Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"

★ Artikel

★ Landstrøm: Ja, jord skal med om bord

Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet





Udvalgte artikler *