fbpx

Danmarks største privatejede motorbåd kan nu blive din

Isterningemaskine, to vinkøleskabe, tre dæk og seks kahytter, hvoraf flere har eget badeværelser. Peters yacht er, ifølge ham selv, Danmarks største privatejet motorbåd, og nu har han sat skibet, der er bygget af mahognitræ, til salg på DBA.

Du skal punge ud med 7,5 mio. kr. for den 86 fods enorme båd. Du vil ikke kunne bygge en båd magen til Peters Memborg-Krings i dag. Peters luksusyacht er nemlig, som så mange andre yachter, ikke "blot" bygget i plastik - skroget er lavet ud af mahognitræ. En træsort, der har været så efterspurgt, at den nu er fredet.

Vejer godt til
73-årige Peters træbåd fra 1964 vejer derfor også en del: 90 tons. Det svarer til 4-5 lastbiler fyldt med jord. Men luksusyachten har også en vis størrelse: Den er 86 fod og måler hele 26 meter i længden og 5,6 meter i bredden. Skibet er udstyret med fire badeværelser, tre dæk, to saloner og seks kahytter. Peter fortæller, at båden er Danmarks største, privatejet motorbåd. Det skriver DBA Guide.

Yachtens motor består af tre Cummings-motorer, hvor der i alt er plads til 6.000 liter diesel. Dertil er skibet også udstyret med et oliefyr. - Når man skifter olie på en bil, bruger man et par liter. Vi bruger 100 liter, fortæller Peter.

I motorrummet er der også en ferskvandstank med et par tusind liter ferskvand. - Jeg synes selv, det er fuldstændig vanvittigt, hvad det motorrum indeholder, siger Peter.

Nu har Peter valgt at indrykke båden til salg på Den Blå Avis, for han har en treårs leveregel, der dikterer, at der efter tre år, skal ske noget nyt. Danmarks største, privatejede motorbåd, kan altså lige nu blive din.

foto dba guide 6 2

Hvem er Peter?
- Jeg har levet et langt liv, og jeg har altid arbejdet meget. Jeg er ikke kommet nemt til noget, men jeg har et godt købmandskab i mig. Jeg har primært arbejdet ved at bygge. Jeg har bygget golfbaner, og jeg har bygget ejendomme, fortæller Peter, der i halvdelen af sit liv har haft bopæl i udlandet. Peter har boet i England - Tyskland og Frankrig. I dag bor han i Spanien i byen Estepona. Parret har dog evig forankring i Danmark, fordi deres to sønner bor her, og derfor har Yachten, som de kalder for 'Ocean Saloon', ageret sommerhus for dem de seneste tre år. Her bor Peter med sin kone i de gode sommermåneder i Danmark.

Når bladene falder af træet, pakker Peter og hustruen kufferterne og flyver tilbage til Spanien, hvor de bor lige foran havet, som på Ocean Saloon.

73 ige peter memborg kring der er fdt i dk men pt. bor i spanien med konen. snnerne bor i dk. foto dba guide 2

Det faldt Peter for ved yachten
'Yoghurt bæger'. Det kalder Peter de både for, som er bygget i plastik. Dem har han ikke meget til overs for.

- Jeg kan godt lide, når tingene er bygget ordentligt. Derfor vidste jeg også, der var noget over denne yacht, da jeg fandt den til salg for tre år siden, fortæller Peter. Den lå for øvrigt i København

Eftersom Peter på daværende tidspunkt var i udlandet, sendte han sønnike ned på havnen for at besigtige skibet.

'Du skal ikke komme ud og se den far. For så køber du den bare', ringede Peters søn og meddelte efter en rundtur. Så blev Peter for alvor nødt til at flyve til Danmark for at se på den båd, han allerede godt på daværende tidspunkt fornemmede, at han ville ende med at købe.

- Båden er fra 1964 og står stadig helt originalt. Det eneste, der er ændret siden da, er, at der er sat en bardisk ind i agtersalonen i stedet for et skrivebord. Det er noget, ejeren før mig har gjort. Men det er gjort i samme stil som det andet indvendige, der ligeledes er produceret i mahognitræ, så det hele passer sammen, fortæller Peter.

- Jeg går op i, at alle detaljer skal stå snorlige. Derfor er møblerne på båden maritime og tilpasset et skib. For eksempel er møblerne på dækket fra Trip Trap, fortæller Peter.

foto dba guide 13 2

Det bedste ved at være ombord på en luksusyacht
Peter er godt klar over, at Ocean Saloon er tung og dermed dyr at sejle. Derfor sejler han ikke de store, lange ture med båden, men han hygger sig med at lade skibet tilbagelægge nogle sømil ud fra kysten og kaste anker midt ude på havet, hvor der er stille og fredeligt.

- Det bedste, jeg ved, er at slukke motoren og lytte til stilheden. Især på en dag med blikstille vand, hvor alt er helt roligt. Jeg synes, det er et kæmpe privilegie at kunne det. Her kan jeg få mange timer til at gå, fortæller Peter.

Det sker dog sjældent, at der her helt stille ombord, når Peter sætter anker. Han er nemlig ofte flankeret af mennesker, blandt andet fordi båden kan være svær at sejle alene. Det kan godt lade sig gøre, fortæller Peter, at han er mest tryg ved, at der er flere ombord til at hjælpe.

- Mine sønner og deres familie samt andre venner tager jeg også sommetider med ud at sejle.

Derfor sælger Peter båden
- Jeg lever efter en treårsregel: Der skal helst ske noget nyt efter tre år. Nu har jeg ejet båden i tre år, og nu synes jeg, der skal ske noget nyt, fortæller Peter.

Han vil dog fortsat gerne komme på besøg om sommeren i København for at holde kontakten til familien ved lige, men hvor ham og hustruen så skal bo, ved han endnu ikke.

- Den her båd er 'one of a kind', og derfor ved jeg godt, der kan gå lidt tid, før den bliver solgt. Så nu har jeg sat den til salg "i god tid", og jeg er en tålmodig mand. Jeg har da også leget lidt med en plan B, der handler om, at vi kunne sejle den til Spanien.

Overtager en køber, er det muligt, at den bestående lejeaftale omkring liggeplads samt forsikring kan bibeholdes.
Kilde: DBA Guide


Galleri








Kort nyt

Kom til debat: Vil Lynetteholmen sikre København mod...

Gør det selv med Torsten Rasmussen

Gør Det Selv: Udnyt vinteren - bliv klogere på nyttige projekter

Kapsejlads

Les Voiles: Stærk slutspurt sikrer Kronprins Frederik sejren

Kort nyt

Bekymret over ny bro i København

Kapsejlads

J/70 DM: KAS Racing tog for sig af retterne...

Surf

Cold Hawaii formand glæder sig over succes

★ Interview & Portræt

★ Sejlervenner skabte verdenssucces

Volvo Ocean Race

The Ocean Race: Hvad sker der?





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?