fbpx

Den 58-årige danske motorbådsejer efterforskes for uagtsomt manddrab

Mens den italienske anklagemyndighed i Grosseto har bestilt en teknisk rapport, der skal fastslå både motorbådens kurs under navigation og dens hastighed, så afviser den 58-årige danske motorbådsejer anklager om, at han skulle have gjort noget galt i forbindelse med ulykken, hvor en mand mistede livet, og en kvinde stadig er savnet. Det skriver det italiensk nyhedsmedie Ilgazzettino.

Ulykken, hvor en motorbåd med fire danskere kolliderede med en sejlbåd med seks italienere skete kl. 17.25 lørdag ud for havnen i Argentario, der ligger cirka 150 kilometer nord for Rom.

En italiensk mand blev dræbt ved ulykken, mens den italienske kystvagt søndag eftermiddag stadig leder efter en italiensk kvinde, der savnes efter sammenstødet. Tre andre kom lettere til skade ved ulykken.

Redningstjenesten ankom til ulykkesstedet få minutter efter påsejlingen, da passagerer på sejlbåden ringede efter hjælp.

Den danske motorbådsejer er nu tilbage i Danmark, og et familiemedlem til den 58-årige har skrevet i en mail til B.T. at, »Forholdene i forbindelse med ulykken er på ingen måde klarlagt, men det kan afvises at ulykken skete som følge af indtagelse af narkotika/alkohol, for høj fart, manglende opsyn/udsyn eller lign som nogle medier har skrevet«.

Motorbådsejeren, hans 53-årige kone, deres 26-årige søn og sønnens to år yngre kæreste var alle om bord på båden, da den kolliderede med den italienske sejlbåd.

Den danske motorbåd er nu beslaglagt af de italienske myndigheder, der vil undersøge om der er belæg for en sigtelse for uagtsomt manddrab, uagtsom legemsbeskadigelse og påsejling. Statsadvokaten vil have den tekniske ekspertise til rådighed ved hjælp af eksterne konsulenter til at udføre en række kontroller af de to både ifølge Ilgazzettino.

Det italienske nyhedsmedie skriver også, at den danske søns kæreste fortalte politiet om omstændighederne efter ulykken.

»Vi blev blændet af solen, og automatpiloten var tændt,« skulle hun have sagt via en tolk.

Mediet skriver videre, at båden sejlede over 30 knob – mere end 55 kilometer i timen – ved kollisionen. Sejlbåden skulle angivelig have krydset motorbådens vej.

Motorbåde skal ifølge søfartsreglerne vige for sejlbåde under sejl. Det fremgår ikke af Bådmagasinets oplysninger om sejlbåden førte sejl, gik for motor, eller måske begge dele. I tilfælde af sejlbåden også gik for motor, gøres andre søvejsregler sig naturligvis gældende - styrbord/bagbord - læ/luv båd, indhentende båd, ect. ect. 

De fire danskere var på vej tilbage fra et krydstogt i Grækenland. De har flere gange tidligere været på krydstogter til Grækenland, og altid med den samme motorbåd.








Kort nyt

Aabenraa Sejlklub fejrer 100 års-jubilæum med kendt band

Kapsejlads

Øhavet Rundt melder klar for 52. gang

★ Tursejlads

★ Fjällbacka og Fjällbacka Skærgården - et 'must'

Kort nyt

Tall Ship: Her er de frivillige også i fokus

Surf

Waterz kan godt bruge flere hænder - er du frisk?

Kort nyt

Speedbåd i knibe på ukendt position

SailGP

Inviterer skoler til sejlads på Peblingesøen





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?