fbpx

Naturstyrelsen fjerner havareret tysk båd

Inkluder i Newsletter: Ja

To lokale medarbejdere fra Miljøministeriets Naturstyrelsen rykkede i sidste uge ud med traktor og grej til Keldsnor på Langelands sydspids, hvor vraget af en tysk sejlbåd gennem længere tid har været et uskønt indslag i naturen.

Bådvraget stammer fra sidste sommer, hvor en tysk sejler sejlede på grund og efterlod sin båd i brændingen. I en tidligere artikel fortalte sejleren til Søsiden, Fyns Amts Avis, at hans plan var at sejle fra Kiel til Marstal.

”Omkring Langelands sydspids satte bådens motor ud. Sejleren forsøgte så at sætte et forsejl, men det gjorde også knuder. Sidste udvej var at kaste anker for at forhindre en stranding. Den operation lykkedes heller ikke. Den 26 fod lange glasfiberbåd drev derefter ind mod den stenfyldte kyst. Båden lagde sig på bagbord side helt oppe på strandens tang foran en klint højere end bådens mast.”

I stedet for at komme på bådferie, så byggede den 49-årige sejler en hule og levede i ugevis på stranden af proviant medbragt til hans planlagte sejltur. Siden forsvandt han ”sporløst”, uden at man kendte hans identitet og gjorde dermed det syv meter lange bådvrag til de danske myndigheders problem.

Båden var havareret på et svært tilgængeligt sted ved den stenede strand, og hverken Kystdirektoratet, Søfartsstyrelsen eller politiet mente, at det var deres bord, da båden ikke umiddelbart udgjorde nogen fare for hverken kyst eller søfart.

Naturstyrelsen tog så affære
- Vraget af båden har jo længe været, hvad vi kan kalde en øjebæ. Vi har haft et stort ønske om at fjerne det. Nu har vi fundet tiden og de rette vejrforhold, forklarer skovløber Max Dinesen, Bagenkop, til Søsiden, Fyns Amts Avis.

Masten blev afmonteret, og vraget skåret over i to dele. Bådens indhold blev dernæst afstrippet og demonteret, og alle dele sorteret ud på stranden i bunker med bl.a. glasfiber-rester, træ, metal og hvad man kunne kalde ”småt brændbart”.
Efter den vellykkede operation blev skrogdelene og de øvrige udsorterede rester af båden transporteret til forskriftsmæssig deponering eller genanvendelse. Båden var ikke forsikret.
Kilde: Søsiden, faa.dk.

Se flere billeder og læs hele historien på faa.dk