fbpx

X-Yachts’ Stradivarius: Okyalos vender hjem

Inkluder i Newsletter: Ja

Inden VM i One ton i 1990 fik X-yachts en ordre: ”Byg verdens bedste one tonner. Budgettet er ubegrænset”.

32 år senere bringer Birger Hansen det historiske fartøj tilbage til fødestedet. Her er hans historie om skabelsen af Okyalos.

Birger var med til at grundlægge X-yachts i 1979, sammen med brødrene Niels og Lars Jeppesen, og han har stadig sit kontor på værftet. Bagved hans skrivebord hænger et kæmpestort billede af en hvid X-yacht, med de karakteristiske tre striber, og umiskendelige IOR-linjer.

Den mest avancerede båd
Det billede har hængt der længe. Og det er ingen tilfældighed, at det er netop den båd, der hænger der. Inden han sætter sig for at fortælle historien, peger han op på billedet og siger: ”Det der... det er X-yachts’ Stradivarius. Det er det, simpelthen. Den mest avancerede racing-båd vi nogensinde har bygget. Vi har ikke lavet noget som den, hverken før eller siden.”

Stejl læringskurve
80’erne var en vild periode i Haderslev – det nye danske værft lancerede den ene vindende kapsejlads-båd efter den anden, og på rekordtid havde X-yachts indtaget en position som en af verdens førende, når det handlede om sejlbåde der kunne vinde en kapsejlads.

Hertil og ikke længere...

Artiklen er for magasinets abonnenter, og kan tilgås via login. Klik på billede og læs løs. 

okyalos1toncup

 


Galleri









★ Artikel

★ Landstrøm: Ja, jord skal med om bord

Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet

Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...

Kort nyt

Flot donation øger sikkerheden i Roskilde

Kort nyt

Tun-feber i Helsingør – billetterne er revet væk

Kapsejlads

Anne-Marie Rindom skadet - misser Hyéres!

★ Artikel

★ Ruffet måtte af og på igen

Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 





Udvalgte artikler *