fbpx

Et glimt af verdens største ”sportsfiskerbåd” 

Inkluder i Newsletter: Ja

Det er en fiskerbåd. Men også en superyacht. I forrige uge blev skroget af den 52-meter lange Project 406-yacht trukket ud af hangaren i Vollenhove, Holland, for at blive vendt rundt, så man kan arbejde videre med dækket af den enorme fiskerbåd, som efter planen skal søsættes i 2023.

Bag undfangelsen af denne hybrid-yacht står hollandske Royal Huisman skibsværft i samarbejde med det designstudie Vripack.

- Det er først og fremmest en sportsfisker og dernæst superyacht. Men hun vil have luksus som en ægte superyacht, og hun vil sætte et nyt benchmark i verden for ​​store sportsfiskerbåde, sagde Vripacks direktør Bart M. Bouwhuis, da man den 11. marts fejrede milepælsøjeblikket med at vende det enorme aluminiumsskrog.

Designarbejdet har været en velkommen udfordring for Vripack, som har beholdt proportionerne fra de traditionelle amerikanske sportsfiskerdesigns, som man f.eks. kender fra Viking, Hatteras and Jarrett Bay.

- Projekt 406 er en sportsfiskermaskine på steroider. Den har proportionerne som en typisk amerikansk sportsfiskeryacht, med en lang, udstrakt stævn og åbent fordæk og en tilbagetrukket overbygning, der giver god plads på agterdækket. Den er bare større på alle måder, forklarede Bouwhuis.

Yachten vil få seks dæk, og den vil måle 171 fod i længden. Det vil også omfatte en høj skanseklædning for at beskytte fartøjet mod høje bølger og for at bevare stabiliteten. Det karakteristiske lave, ryddelige agterdæk er tæt på vandet for at give nem adgang til grej og frit udsyn til fangsten. Siddepladser umiddelbart over vil give en fremragende platform til at følge aktiviteterne nedenfor.

Yachten er bestilt af en erfaren sportsfisker, der har ønsket et overdimensioneret hækcockpit med en klassisk kampstol i lakeret træ i midten. 

Hvert af dækkene ovenover vil vende mod agterstavnen for at give gæsterne et overblik over sportsfiskeriet nedenfor. Det øverste dæk, højt over flybridge hardtop, give en fantastisk 360-graders udsigt over vandet, som nok vil være en god udsigtspost for at spotte ’Black Malin’ fra sværdfisk-familien, som er populær blandt sportsfiskere for sin hurtighed - over 100 km/t, og størrelse.

For at barbere vægten vil skroget og overbygningen blive fremstillet i Alustar aluminium, en superstærk legering med høj trækstyrke. Aluminiumskonstruktionen er i hænderne på Royal Huisman, hvis ekspertise inden for bådebyggeri begyndte tilbage i 1884. 

Bouwhuis vil ikke afsløre yachtens kraft, men siger, at den ”må have betydelige hestekræfter, hvis man vil have en 171 fods båd til at sejle hurtigt”

- Det har været en stejl læringskurve for hele Vripack-teamet, at opdage, hvad der skaber en fantastisk sportsfiskerbåd og forstå, hvilke slags funktioner der er nødvendige - fra stængerne, til agnbrønde, ismaskiner og fiskekasserne, udtaler Bouwhuis til Robb Report og tilføjer. - Men det har bestemt været en spændende udfordring.

Superyacht Times oplyser, at Bush & Noble har bidraget med ekspert viden om sportsfiskeri til projektet siden dets start, sammen med Hampshire Marine, som har styret de tekniske aspekter, og Aqua Marine, som har håndteret logistikken. Ejerne er repræsenteret af Pascarelli Consulting.

Når fiskene ikke bider, vil Project 406 tilbyde gæsterne masser af steder at slappe af. På stævnen er et ekspansivt, nedsænket liggeområde med oversize puder og sofaer. Yachtens himmellounge på fjerde dæk er skabt til at følge livet på havet. Om natten vil salonen have en afslappet atmosfære; som at sidde i en penthouselejlighed med en fremragende udsigt.

Med den nye sportsfisker-kampvogn på havet, må man håbe ejeren undgår de truede fiskearter, inden for visse arter af fx hajer, rokker og savfisk. Men faktisk er det ofte sportsfiskere og deres organisationer, som fører an i indsatsen inden for bevarelse og mærkning af fisk for at spore migration og formulere bæredygtige fiskeripolitikker. 


Galleri