fbpx

Dansk Søredningsselskab sætter ny rekord - igen...

Inkluder i Newsletter: Ja

I seneste nyhed fra Dansk Søredningsselskab 'jubler' man over ny rekordår, og skriver: 

Dansk Søredningsselskab har i 2021 haft et rekordår mht. antallet af aktioner i de danske farvande - flere end 900 gange var DSRS i aktion. Året (2021, red.) har således været præget af stor aktivitet, og et rekord stort antal aktioner fra DSRSs side. Heldigvis har DSRS samtidig oplevet en medlemstilgang på 40 procent, så DSRS også i 2022 er godt rustet til at hjælpe nødstedte danskere på havet. Den øgede aktivitet i 2021 kommer efter et rekordår også i 2020 for assistancer udført af DSRS.


Det er en rekord som det måske kan være svær at 'juble' over, omvendt - så viser tallene med tydelighed behovet for DSRSs tilstedeværelse. 

Ja, at 'juble' over så mange sejlere har haft behov for hjælp bør give stof til eftertanke, men når Steen Wintlev, formand for DSRS, ‘jubler’ - ja så gør han det også med respekt og udtaler "Ideelt set ville det være fantastisk, hvis der slet ikke var brug for DSRS. men igennem mere end 10 år har vi kunne konstatere, at vi med vores frivilliges store indsats er en stor hjælp for den indsats, myndighederne selv tilbyder. Gennem vores 12 redningsstationer i udvalgte havne i Danmark har vores flere end 300 frivillige gjort en kæmpe indsats i 2021," 


12 havne
Dansk Søredningsselskab har med 12 redningstationer i Danmark i Lynæs, Helsingør, Køge, Vordingborg, Rudkøbing, Kerteminde, Faaborg, Assens, Juelsminde, Årø, Bregnør og Løgstør - ligesom andre redningstjenester haft et voldsomt travlt 2021.

DSRS er en almennyttig forening, der assisterer fritidssejlere og andre bådejere, ved ikke livstruende situationer til søs, samt står til rådighed for det officielle redningsberedskab til søs. Typisk er der ca. 10-15 aktive personer involveret i driften af en afdeling, og alle reddere har lokal tilknytning til den havn, redningsstationen ligger i. DSRS's ‘udrykningstid’ - fra en alarm modtages til havnen forlades, er under 20 minutter, ganske imponerende. 

I takt med der dukker flere redningsstationer op, vil vi med stor sandsynlighed også se tallet af hjælpeaktioner stige. Det er nøvendvigvis ikke et tegn på flere sejlere kommer i nød. I dag hjælper sejlere ofte hinanden, og en 'ulykke' behøver nødvendigvis ikke blive registreret - det kunne blot være et stykke tovværk i sejlbådens skrue den vindstille aften, eller motorbåden som løb tør, eller den måske klassiske fejl, brændstof-tilførslen stoppet. Hvis denne hjælp fra sejler-til-sejler bliver flyttet over til DSRS - ja så har vi en ny rekord på vej. 

Du kan læse meget mere om DSRS her.