fbpx

Fremtid møder fortid: Vikingeskib med el-pod

Inkluder i Newsletter: Ja

Mens mange udstillere trak sig i sidste øjeblik fra bådudstyrsmessen Mets i Amsterdam, så vil nordmændene i mange tilfælde være på pletten. En af de norske udstillere, som sætter alle sejl til i Holland er SeaDrive med deres 7,5 kW pod-motor, hvor fokus er lagt på markedet for sejlbåde af moderat størrelse. 

Selve motoren er placeret direkte på propelakslen under vand. Det frigør en masse plads i båden, og motoren afkøles samtidig af det omgivende vand. SeaDrive udmærker sig ved at kunne dreje, hvilket giver stor manøvredygtighed, og faktisk kan propellen drejes hen foran motoren, når man vil lade batterierne op, mens du sejler i god vind. 

Lidt nemmere at være vikingsaga farmann viking ship
Som et eksempel på sin anvendelighed har SeaDrive installeret fire 7,5 kW pod-motorer på Saga Farmann, som er en rekonstruktion af det 16,5 meter vikingeskib ”Klåstad”, der blev udgravet i 1970 ved Klåstadkilen ved Larvik. Saga Farmann er 20 meter langt og vejer 25 tons og har nu altså både fremdrift og kan manøvres ved hjælp af de elektriske pod-motorer. Pod-motoren fra SeaDrive, koster ca. 60.000 danske kroner inklusiv styreboks. Dertil kommer så batterier og oplader.

Kopien er lavet på Viking-odden i Tønsberg og blev lanceret på Tønsberg Vikingfestival i 2018. 

Læs mere om Vikingeskibet Saga Farmann her. 

skjermbilde25202021 05 252520kl 25201 1









Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"

★ Artikel

★ Landstrøm: Ja, jord skal med om bord

Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet





Udvalgte artikler *