fbpx

Lille gul katamaran samler affald i havnene

Inkluder i Newsletter: Ja

Med miljø og teknologi som to nøgletemaer på den nylige World Marinas Conference (WMC) afholdt i Dubai tidligere på måneden var det en passende platform for den franske producent at gøre opmærksom på sin ​​'Jellyfishbot'. 

Robotbåden, kaldet Jellyfishbot, er på størrelse med en kuffert og kan derfor komme ind i hjørner og snævre områder, hvor affald har tendens til at samle sig. Den har ved flere tests vist sig at være en effektiv indsamler af affald, olie og alger i vandet.

- Den kan komme til overalt, siger Nicolas Carlesi, der har en ph.d. i undersøisk robotteknologi, og hvis firma, IADYS, står bag robotbåden.

Danske Brainbotics deltager løbende i test af båden under et miljøteknologisk udviklings- og demonstrationsprogram - (MUDP). 

”Vi har vi testet Jellyfishbot flere steder i Danmark, blandt andet Karrebæksminde, Køge Marina og Marselisborg Marina i Danmark. Testene viser, at robotten udfører effektiv opsamling af makroalger. Det er primært ålegræs, der er indsamlet – mellem 200-400 gram pr. prøve,” skriver firmaet på sin hjemmeside.

Men det danske firma gør også opmærksom på, at robottens kapacitet er forholdsvis lav, da vægten af ​​biomasse hurtigt overstiger robottens kapacitet. 

”Allerede ved 300-400 gram opsamlet biomasse har robotten problemer med at navigere, da belastningen bliver for tung, og fremdriften påvirkes negativt. Derudover har robotten svært ved at navigere, når der er bølger.”

Havrensnings-robotter er også under udvikling andre steder i verden: San Diego non-profit Clear Blue Sea er ved at udvikle en proto-type affaldsopsamlingsrobot kaldet "FRED".

Et havteknologifirma med base i Holland, RanMarine, har udviklet en robot kaldet "Waste Shark", som er blevet indsat til at rydde affald op i Rotterdams havn.

En innovativ robotløsning til indsamling af havaffald

TEKNISKE SPECIFIKATIONER 

Radiostyret rækkevidde: 400 m 

Område for indsamling: 1000 m²/t ved 1 kn

Dimensioner: 0,7 x 0,7 x 0,5 m 

Vægt: 18 kg 

Fremdrift: 3 elektriske thrustere på 250 W (heraf 1 tværgående)

Autonomi: 6 til 8 timer (alt efter brug)

Aflæsning af batteriniveau via en smartphone-applikation (bluetooth)

Max hastighed: 2 kn









Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen





Udvalgte artikler *