Dragonfly 40 C: C for Carbon - letter båden for hele 1.000 kg.

Dragonfly 40 har nu været på markedet i to sæsoner, og selv om Dragonfly-serien tilbyder hurtig og behagelig sejlads, så oplever værftet i Skærbæk en særlig efterspørgsel - efter endnu hurtigere både.

Det har Jens Quorning og værftet taget konsekvensen af, og optimeret 40'eren - så den fra næste år også kan blive leveret som en 40 C-Performance.

Strategisk samarbejde
I tæt samarbejde med Marström Composites fra Sverige, vil 40 C blive bygget med flere dele leveret i Carbon. De to pontoner samt de fire bærearme, de to hovedskotter i hovedskroget, omkring centerboardet og under mastestøtten vil der blive støbt i carbon, mens man fastholder hovedskroget i vinylester, for at holde prisen på et rimeligt niveau.

Lettet 1 ton
Med disse optimeringer bliver Dragonfly 40 C-udgaven hele 1.000 kg lettere – og denne vægtbesparelse skaber mulighed for at optimere riggen. På 40 C bliver den 1,5 meter højere, og dermed et større sejlareal – fra værftet meldes der om en forventet stigning i 'boatspeed' på helt op til 15%.

Midterskrogets dæk og indretning om læ, vil være det samme. Båden vil altså stadig være let at sejle, selv Singlehand.

De første både sælges og leveres i løbet af foråret 2022 – mon ikke vi kan opleve en af disse på Boot i Düsseldorf?

 







Kort nyt

Er DIF og DRs legende-kåring useriøs?

Kort nyt

På Værftsmuseet kan du bygge skibe i efterårsferien

SailGP

SailGP: Highlights fra den vildeste weekend 'ever'

★ Artikel

★ Kinesisk statsstøtte til World Sailing ?

Kort nyt

Finn 'Beton' modtager den største hæder i dansk sejlsport

★ Interview & Portræt

★ Hvor der er vilje er der (faktisk!) vej

Kort nyt

Raymarine - nu med mere skarphed og kontrol





Udvalgte artikler *