fbpx

45 flotte sejlskibe (næsten) rundt om Fyn - fra Svendborg til Middelfart

Inkluder i Newsletter: Ja

Kapsejladsen Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe har ændret lidt på den sædvanlige rute. Det betyder, at de bevaringsværdige sejlskibe ikke sejler hele vejen rundt om Fyn, og til gengæld får mulighed for at ligge en nat til ankers en enkelt nat undervejs.

Om eftermiddagen kommer de ca. 45 smukke sejlskibe i havn. Skonnerter, galeaser, jagter … begynder at komme i havn ved 15-tiden, afhængigt af vejr og vind.
Det er altid en stor oplevelse at se skibene ankomme. Når vejret tillader det, kommer skibene helt tæt på havnen med sejlene sat, nogle sejler helt ind i havnen, før sejlene bliver bjærget.

Nationalmuseets skib, Bonavista er for første gang med på sejladsen, efter det er blevet renoveret. Tidligere har Bonavista vundet kapsejladsen Fyn Rundt adskillige gange – og det er spændende at se, hvordan skibet klarer sig nu.

Åbent skib: Desværre kan vi i år ikke forvente at kunne holde åbent skib på grund af corona-restriktioner.

Vil du med? Alle kan komme med på Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe. Det er muligt at købe en dagsbillet og mærke ’suset’ fra kapsejladsen, se det utroligt flotte syn af 45 store sejlskibe – og være med til at trække i tovværket og arbejde med sejlene.

Velkommen | Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe (fyn-rundt.dk)

Skibene kan igen i år følges på Trac–Trac under kapsejladsen, find det på www.fyn-rundt.dk, hvor resultaterne kan ses hver aften.

Se desuden filmen ”Friendship” på YouTube, som blev optage på sidste års sejlads:

 



Fyn Rundt har i år to følgeskibe med, der betjener kapsejladsen som dommerskibe, kontor, overnatning for frivillige, sikkerhed mv.

ELEPHANTEN: er et historisk, bevaringsværdigt fartøj bygget i 1940 og har sejlet som tjenestefartøj på Christiansø fra 1963 til 2011.
Kontor/bureau, sikkerhed m.m.

SPEDITØREN MHV 909: Vi er så heldige at Marinehjemmeværnet gerne vil deltage under dette års Fyn Rundt.
Vil fungere som dommerskib og kan være behjælpelig med både pumper og brandslukning (og meget mere) – hvis det mod forventning skulle blive aktuelt.

Nationalmuseets skib: BONAVISTA
I år deltager en total ny-renoveret udgave af Bonavista i Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe.

Faktisk kan man diskutere, om det er et nyt skib, en kopi eller et renoveret skib. Alt er skiftet ud. Nogle vil sige, at et træskib altid skal fornyes hen ad vejen, på Bonavista skete det på én gang.

Skroget blev totalt istandsat i Marstal fra år 2008 til 2012 med fondsmidler. Skibet skulle ligge yderligere fem år, før der i 2017 var rejst penge til udrustning, aptering og rigning. 18. maj 2019 blev Bonavista indviet.

Bonavista er, som den eneste af de større skonnerter, indrettet så originalt som muligt. Med sit store gamle lastrum, lasteluger og kahytter efter originale tegninger giver skibet en (næsten) 1:1 oplevelse af, hvordan det har set ud i 1914. Bonavista er søsterskib til den tremastede skonnert Fulton, der blev bygget i 1915.
Bonavista er bygget til Newfoundlandsfarten – sejlede den ikoniske rute over Nordatlanten med klipfisk fra New Foundland til Portugal og Spanien. Skibet er en af få danske langfartsskonnerter, faktisk den største 2 mastede skonnert, der er tilbage.

Skibet er 25,6 meter langt plus et 9 meter langt bovspryd, er 6,8 meter bred, og der kan sættes i alt 10 sejl. Det måler 98 bruttoregisterton og kan laste omkring 150 tons.
I år 2000, efter 86 års tro tjeneste som fragtskib og senere sejlads med chartergæster, var skibet i ringe stand og var ved at blive handlet ud af landet. For at undgå, at vi mistede en så vigtig del af vores kulturarv, skred Kulturarvsstyrelsen og Kulturværdiudvalget ind og købte skibet, som de senere overdrog til Nationalmuseet.

Det smukke og i princippet nye skib deltager i år på kapsejladsen, og mange, der kender det fra før renoveringen, er spændte på sejlegenskaberne – og hvordan det klarer sig. Før i tiden var det et af de hurtigste skibe i den store klasse.

Skibet er fortsat ejet og drevet af Nationalmuseet.


Galleri