fbpx

Frivillige istandsætter sejlskib fra 1935 - planer om at krydse Atlanten

Inkluder i Newsletter: Ja

Der bankes og hamres på bådebyggerpladsen i Holbæk Havn alle ugens syv dage. Fra morgen til sen eftermiddag knokler en gruppe frivillige fra forskellige lande for at istandsætte den tomastede galease Hawila, som ellers var ved at blive skrottet i 2014.

Tæt på at blive skrottet
Hawila blev oprindeligt bygget i Norge i 1935 til at fragte is mellem Norge og Sverige. I slutningen af 50’erne ebbede den forretning ud, og Hawila blev taget ud af drift indtil 1979, hvor den kom ud at sejle som skoleskib i Sverige. Det varede til 2008, hvor den blev solgt til en privat ejer, der brugte hende som lystfartøj til ture i Østersøen. Men behovet for konstant vedligeholdelse og udgifter til at holde hende sejlende, fik ejeren til at opgive skibet. I 2014 lå Hawila i Kastrup og var formodentlig blevet skrottet, hvis ikke en grupper venner var gået sammen om at redde det.

Under navnet Hawila Project overtog en non-profit organisation skibet for 1 krone af den tidligere ejer. Byerne Helsingør og Holbæk har begge støttet organisationens arbejde med at restaurere det gamle fragtskib.
Da projektet blev omtalt på de sociale medier, begyndte frivillige fra Danmark og andre europæiske lande at henvende sig for at hjælpe med renoveringen.

– I dag er vi 15-20 frivillige fra forskellige lande, og vores kaptajn, Samuel Faucherre, er fra Frankrig. Det er en blandet flok af professionelle bådebyggere og folk, som søger eventyret og hjælper med, fortæller Louise Jeppesen, 27, der gik med i projektet, da hun netop hjemvendt fra en længere udlandsrejse både manglede et sted at bo og et arbejde.

Det internationale hold er nu i færd med at skifte stort set alle bundplanker. Det er et kæmpe arbejde, men materialerne blev tilgængelige, da det er lykkedes at købe egetræ, som oprindeligt blev plantet til den danske flåde efter Slaget på Reden i Grib Skov, som Naturstyrelsen forvalter.

Allerede i slutningen af april måned regner de entusiastiske bådebyggere med at kunne sætte Hawila i vandet. Derfra vil man arbejde videre på dækket og om læ. Der er nok at tage fat på, for den 34 meter galease har ikke været gennem en større renovering de seneste 40 år.

– Til december håber vi, at vi kan sætte sejl, og tage fat på den næste fase, som er at fragte lokalproducerede varer på en bæredygtig måde i Danmark og i Europa og over Atlanten, siger Louise Jeppesen.

Lige nu søger Hawila Project flere frivillige til at hjælpe med at gøre drømmen virkelig, og en indsamling af flere midler er også på vej som en crowdfunding på nettet.

Hvis du er interesseret i at hjælpe med, så kan du kontakte Hawila Project gennem deres hjemmeside eller på Facebook.









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *