Cornell opgiver zero emission cruising jorden rundt

Related Articles: Elmotoren er blevet voksen, Ny hviskende el-motor

Jimmy Cornell er et navn stort set alle langtursejlere kender. Cornell er et ikon, som igennem en menneskealder har udgivet bøger og publiceret en lind strøm af viden og information om alt fra tekniske aspekter ved både, strategi ved offshoresejlads og vind og vejr på åbent hav.

Ny prototype fra Outremer
Hans seneste projekt, Elcano Challenge, handler om at sejle jorden rundt i Ferdinand Magellans fodspor. Magellan gennemførte verdens første sejlads rundt om jorden for 500 år siden, men døde undervejs, hvorefter Juan Sebastian Elcano overtog kaptejn-kasketten.
Cornell ville nu sejle ruten igen med en fossilfri, zero emission båd. Det vil sige med el-motor, uden generator, og med madlavning og alt andet forbrug baseret på elektricitet. Han fik sat en båd op til formålet – en ny prototype Outremer katamaran på 50 fod, udstyret med state of the art elektrisk fremdrift fra OceanVolt.

aventura zero png 404x600

Stabil strømproduktion essentielt
Efter testsejladser i Frankrig, sejlede han afsted i oktober. Men allerede nu har han sat kursen hjemad igen.
”Det essentielle ved en elektrisk drevet sejlbåd er ikke selve fremdriften, men evnen til at producere elektricitet mens man sejler”, skriver Cornell på sin hjemmeside. Båden er udstyret med to OceanVolt motorer, som ifølge producenten skulle regenerere strøm ved hjælp af propelleren under sejlads. Det kaldes regenerering, og fungerer ved at propelleren drejer rundt og producerer strøm, som sendes tilbage i systemet og lader batterierne, på samme måde som en hydrogenerator.

Levede ikke op til forventninger
”Jeg var stillet i udsigt en effekt på 600 watt ved seks knob, og 800 watt ved otte knob”, siger Cornell. ”Under testsejladserne opnåede vi faktisk de tal, og jeg blev overbevist om at det ville fungere”.
Men allerede under sejladsen til de Canariske øer opstod der problemer. Der blev simpelthen ikke produceret nok strøm, og mandskabet måtte skære voldsomt ned på strømforbruget om bord, for ikke at tømme batterierne helt. Propellerne lavede kun en brøkdel af den strøm de skulle. Båden har også en del solceller, men det var ikke i nærheden af nok. Og uden en backup generator blev situationen kritisk.

Sagde nej til generator
”Den eneste konklusion jeg kunne trække, var at systemet for regenerering, og dermed hele konceptet, i sin nuværende form simpelthen ikke fungerer”, siger Cornell. ”Det hjalp at reducere forbruget, men i den sidste ende gjorde det ikke den store forskel. Det er hjerteskærende at måtte indse det, og vi vender nu om og sejler tilbage og ind i Middelhavet. Med en dieselgenerator, som værftet kraftig anbefalede, ville det have fungeret. Men jeg sagde nej, eftersom det ville ødelægge konceptet med en 100% zero emission båd.”

Regenerering ikke på plads endnu
Cornell vil nu have en generator installeret i båden, og derefter beslutte hvad der skal ske. Det er i øvrigt vigtigt at være opmærksom på, at der er forskel på en stor, havgående langtursejlerbåd og en mindre sejlbåd til kystnær sejlads. En båd til langtur må være uafhængig af landstrøm. Hvis man baserer sin strømproduktion på regenerering fra propelleren, er man afhængig af teknologi, som altså i dag ikke er langt nok fremme til at fungere tilfredsstillende. Man er nødt til at basere strømproduktionen om bord på andre kilder, og skalere forbruget derefter.

Her er den planlagte rute. Se mere om Elcano Challenge her

3 magellan elcano route 600x309







★ Interview & Portræt

★ Finn Beton: Anarkist og sjuskerøv – men en mand for...

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: En af de danske klubber videre til...

Kort nyt

Vildsundbroen er igen åben for sejlere

OL

GULD TIL RINDOM - GULD TIL RINDOM...





Udvalgte artikler *