fbpx

America’s Cup: Her er titelforsvarernes nye våben

Related Articles: Video: America’s Cup nærmer sig – se Ainslies nye båd sejle
Inkluder i Newsletter: Ja

America’s Cup har altid været en kamp om at bygge den hurtigste båd, indenfor de rammer der nu er sat. Det er matchrace, javist – men eftersom der er plads til at designe og bygge sin egen fortolkning af design-reglen, er det her den store kamp står.

125791084 3578841088830969 8166274183527462001 o

Foto: Cameron Dunn/Live Sail Die

Igennem luft og vand
Derfor er der stor interesse omkring detaljerne i designet, hver gang en ny deltager afsløres. Og nu er den måske mest interessante båd – den der skal forsvare New Zealands ære i den kommende cup – sat i vandet.
Den nyeste AC-75 har fået navnet ”Te Rehutai”. Indenfor den traditionelle maori-kultur betyder det noget i retning af ”det sted, hvor havets essens giver energi til vores styrke og beslutsomhed”.
Kevin Shoebridge fra Emirates Team New Zealand fortæller, at datoen for søsætningen har været i kalenderen i et års tid, men at det har været en hård kamp at nå det, eftersom corona-situationen stoppede al aktivitet i fem uger, og skabte mange andre udfordringer.

yysw301056

Foto: Richard Gladwell/Sail-World.com

Fire måneder til finale
Ingen ved endnu hvilken af de fire andengenerations-både, som har fundet den bedste balance i sit design – de har ikke sejlet mod hinanden endnu. Det ved vi først, når startskuddet går i den første sejlads. Kiwierne har nu fire måneder til at teste og optimere den nye båd, og det vil være en afgørende fase.

En omvendt Formel 1-bil

”En AC-75 skal kunne bevæge sig igennem både luft og vand, og en af udfordringerne har været at finde en balance mellem de to hensyn”, siger designchef Dan Bernasconi. Det er altså ikke kun en båd – det er i lige så høj grad en flyvemaskine. Te Rehutai ser ud til at være meget optimeret til flyvning, eftersom både dæk-sektion og undervandskrog bidrager til at løft op af vandet. Luftstrømmen – som er en betydelig kraft i 50 knobs fart – komprimeres under båden, og bidrager dermed til at løfte den. Dæksektionen fungerer lidt som en omvendt spoiler og top-sektion på en Formel 1-bil: Bilen skal trykkes ned mod vejen, en AC-75 skal løftes op i luften. Designchef Bernasconi har i øvrigt en fortid hos Formel 1-holdet McLaren.

125857015 3578842158830862 1603652629708430109 o

Foto: Cameron Dunn/Live Sail Die

Overgangsfaser bliver kritiske
Med de erfaringer der er kommet ind med de første test-både, mener mange eksperter at der ikke vil være store forskelle, når det kommer til fartpotentiale i en lige linje. Derfor vil manøvrerne og overgangene mellem flyvende og sejlende tilstand få stor betydning. At falde ned i vandet under lette vindforhold, eller en knapt så perfekt manøvre kan blive kritisk, og få store konsekvenser.

Beslægtet med engelsk båd
Meget omtanke er derfor gået til at minimere tabet, når bådens undervandsskrog berører vandet. Den nye båd har blandt andet fået en stor, langsgående pod under båden, lidt i stil med den man ser hos den nye engelske båd. Stævnen er smal og konkav (buer indad), og fribordet længere agter er højt og lige, som man så det på den første engelske båd. Hos kiwierne fortsætter fribordet dog dybt ned, og giver undervandsskroget en form som minder om en trimaran. Det giver ekstra stabilitet, når båden ikke flyver, og bidrager samtidigt til en tunnel-effekt, og dermed løft, i flyvende tilstand.

En forsigtig spådom kunne være, at AC-finalen bliver sejlet mellem netop de to både – Ben Ainslies ”Rita” og Peter Burlings ”Te Rehutai”. Men der er stadig lang vej dertil.

125886553 3578840355497709 5796803436700931996 o

Foto: Cameron Dunn/Live Sail Die









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *