fbpx

Vi drømte selv om at have sådan en båd

Hollandske Soel Yachts har lanceret en familie-solenergi-katamaran på 14,5 meter.

Den nye Soel Senses 48 er rummelig weekendcruiser med plads til otte overnattende gæster. Båden udmærker sig som en støjsvag og miljøvenlig familiesejler.

– Den sol-elektriske katamaran er kommet til verden for at opfylde en efterspørgsel fra eksisterende kunder, oplyser David Czap, administrerende direktør for Soel Yachts i en pressemeddelse.

Den hollandske virksomhed er blevet kendt for sine mindre sol-elektriske katamaraner SoelCat12 og SoelCat14, der senest er blevet pænt udbredt på talrige turist- og dykkerdestinationer i Fransk Polynesien. Her oplevede man snart et behov for en noget større cruiser, der indbød til længere ture og flere om bord. Resultatet blev Soel Senses 48 på 14,5 meter med solpaneler på taget, en salon med døre, et bredt soldæk og i det hele taget god plads, ligesom man fandt plads til at indrette sovekabiner i de to skrog.

– Rent faktisk har vi designet vores nye elektriske katamaran, som en båd vi selv ønskede os at kunne sejle i med vores familier og venner, siger David Czap.

12 solpaneler på taget af katamaranen sørger for (makismalt efter vejrforholdene, red.) 2,7 kilowatttimer, der sammen med batterierne giver nok strøm til flerskrogbådens elektriske motorer og faciliteter ombord.

Det elektriske fremdrivningssystem til Soel Senses 48 er designet af virksomhedens partner Naval DC, som helt tilbage i 2008 vakte opsigt, da de installerede en 80 kW / 400V elektrisk motor i en 10 meter runabout bygget i kulfiber og dermed skabte verdens første elektriske speedbåd 'Czeers Mk1 ', der nåede en topfart på 30 knob.

Som motorkraft til den nye katamaran er der to elektriske systemer at vælge imellem: To Naval DC EPS-40 kW eller to EPS-100 kilowatt enheder. Tilsvarende er der to li-ion-batteripakker, en med 2 X 71kWh eller modulerne med udvidet rækkevidde på 2x 142kWh.

Soel Senses 48 cruiser normalt ved 10 knob og har en topfart på 18 knob afhængigt af det valgte system, som giver en rækkevidde på henholdsvis 56 sømil og 30 sømil ved fuld hastighed. Prisen er overfor Bådmagasinet oplyst til 1,25 millioner Euros, så der skal graves pænt dybt i læderet, for at blive ejere af dette miljørigtige vidunder. 

soel senses 48 by soel yachts 3

På hoveddækket skaber en bar i salonen forbindelse mellem styrestationen og loungeområdet med spisepladser. Dobbeltfoldede døre agter i salonen kan åbnes helt for at danne et rummeligt udendørs rum.

Soel Senses 48 Solar Electric Catamaran
LWL / LOA 14,5 m • 47,6 fod
Bredde 5,1 m • 16,7 fod
Dybgang 0,7 m • 2,3 fod
Standard fremdrivningssystem 2x Naval DC EPS-40 (Vmax = 12 kn)
Ydelsesfremdrivningssystem 2x Naval DC EPS-100 (Vmax = 18 kn)
Solenergi 2,7 kWp - ventileret
Standard hovedbatteribank 2x Naval DC 355V - 71 kWh
Udvidet rækkevidde batteri 2x Naval DC 355V - 142 kWh
Maksimal hastighed 18 kn • 33 km / t
Sejlhastighed 10 kn • 18 km / t
Rækkevidde @ 10 kn Standardbatteri 30 Nm • 55 km
Rækkevidde @ 10 kn Udvidet batteri 56 Nm • 103 km



Seneste nyheder

Politiet: Har du tjekket din båd?

Sehested satser på ny start-strategi






Kort nyt

‘Kaptajnens Hjerte’ med talk ved Simon Bang og Carsten Jensen

Kapsejlads

Harboe Cup, E-joller: Trods manglende vind var humøret i top

Kort nyt

Politiet: Har du tjekket din båd?

SailGP

Sehested satser på ny start-strategi

Kapsejlads

DEL II: Hvor står dansk sejlsport to år før OL i Paris?

SailGP

Udfordret dansk team - gense dagens sejladser

Kort nyt

Kan du noget med en rig? Helt unik mulighed på Skoleskibet...

Kort nyt

Gratis app: Fortællinger fra Øhavet, mens du sejler

SailGP

Cadiz leverer varen? - Se video fra pressemødet

Kapsejlads

Skovshoved Havn: Epicenter for weekendens helt store sejlerfest





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?