APEX 850: Vild vildere - verdens største slup

Set stort Galleri: Apex 850 på 279 fod er skabt til at cruise Jorden rundt og indimellem deltage i regattaer.

Det er noget af en højdespringer, som det hollandske værft Royal Huisman har planer om at bygge sammen med superyacht-designeren Malcolm McKeon Yacht Design. Ikke alene bliver den imponerende sejlyacht hele 85 meter eller 279 fod lang, bygget i aluminium, men Apex 850 bliver tillige udstyret med en mast, hvor man næsten må knække nakken for at se spidsen, der forsvinder op i skyerne.

Masten bliver højere end Frihedsgudinden eller tre gange så høj som Rundetårn, og dermed bliver det verdens største slup, når Apex 850 engang står færdigbygget og klar til en prøvesejlads.
Royal Huisman er velbevandret, når det gælder skabelsen af sejlyachts i mega-størrelse.

– To af verdens ti største sejlbåde, ATHENA og SEA EAGLE II, er bygget af Royal Huisman, og APEX 850 vil blive en del af denne elite-cirkel. Hver eneste ny Royal Huisman-yacht drager fordel af vores tidligere forskning, innovationer og udfordringer, som sikrer, at vi altid skaber det hidtil bedste resultat, udtaler administrerende direktør Jan Timmerman fra Royal Huisman.

Her kommer så et tredje medlem til Royal Huisman-familien, hvis slogan lyder: “If you can dream it, we can build it”.

Ud over en mast og skroglængde, der vil vække opmærksomhed overalt, hvor Apex 850 vil dukke op, er det minimalistiske design bemærkelsesværdigt. De stringente linjer efterlader oceaner af plads på dækket og bringer de sejlende i tæt kontakt med naturoplevelser på en jordomsejling. Der er 360 grader udsigt gennem panoramavinduer fra overbygningen, der har et areal på ca. 200 m2, og de brede badeplatformene giver en nem adgang til havet.

– Sejloplevelsen af ​​APEX 850 vil være sensationel med hastigheder, der overstiger vindhastigheden under de fleste forhold. Hendes udtrækkelige køl, optimeret vægtfordeling og begrænset hælvinkel giver stabilitet, komfort og sikkerhed for alle om bord. Hendes dobbelte ror vil give lethed og hurtig respons med ”fly by wire”-systemet, siger Malcolm McKeon i en udtalelse.

Under dækket bliver der tale om udsøgt luksus. Ejerne kan se frem til at råde over en 250 kvadratmeter stor "lejlighed" med fuld ståhøjde og vinduer i begge sider. "Lejligheden" er placeret agter. Derudover bliver der plads til 12 overnattende gæster fordelt i enkelt og dobbeltkahytter samt 14 besætningsmedlemmer i kabiner.

Fremdrift med motor bliver sikret af dobbelt-skruer, der er i stand til at generere energi under sejlads med sejl såvel, som når den går for motor. En kombineret dieselelektrisk motor vil give mulighed for, at man sejler elektrisk om natten for at reducere støj og udstødningsgasser.

Prisen er ikke oplyst.



Seneste nyheder

Citat...'Vi har fart på hele vinteren'

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder

Finn: Mandeparkering i Egå





Kort Nyt

Citat...'Vi har fart på hele vinteren'

Motor

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder

Kapsejlads

Finn: Mandeparkering i Egå

★ Gør det selv

★ Autopiloten: Den elektroniske rorsmand er vokset med opgaven

Branchenyt

Vækst skaber drømmejobs i bådbranchen

America's Cup

Americas Cup: Surt show for tilskuerne - og New Zealand

Kort Nyt

Eksplosiv stigning i smitte blandt sejlerne fra Uge-42...

★ Interview & Portræt

★ Med mor ved roret





Udvalgte artikler *


Produktnyt