5 tips: Sådan forbliver du udhvilet ved shorthanded-sejlads

Related Articles: Bør sikkerheden øges på lange singlehand sejladser ?, Danmark Rundt Singlehand Off-shore: 'Du er ikke alene'

Snart er det Vegvisir Race og Silverrudder, sæsonens højdepunkt for single/doublehanded-sejlere. Mange tursejlere sejler i praksis også i par, og dermed er shorthanded-sejlads noget, som rigtig mange rent faktisk praktiserer.

Tag de rigtige beslutninger
Der er flere udfordringer ved den type sejlads, og de fleste af dem tilfører noget sjovt. En af dem som måske ikke altid er så sjov, handler om søvn. For sejler man en længere distance, gælder det om at planlægge og gennemføre perioder, hvor man kan få sig en lille lur. Det lyder måske meget nemt og ligetil, men i praksis er det en af de store udfordringer ved den type sejlads. Man ved fra forskning (blandt andet fra militæret) at evnen til at tage rigtige beslutninger og overskue krævende situationer bliver betydelig påvirket af søvnmangel. På havet kan det få store konsekvenser.

Her er nogle gode råd, som kan hjælpe dig til at være udhvilet på længere shorthanded-sejladser:

1: Forberedelser, forberedelser, forberedelser. Det er væsentlig at vide i god tid hvilke problemer som kan opstå, så du sørger for at være vågen og udhvilet på kritiske tidspunkter. Check derfor vejr i god tid, og sørg for at være udhvilet inden en front rammer, eller vejret på anden vis kræver din opmærksomhed (sejlskift, ny trim, kursændringer etc). Det samme gælder navigation: Du skal helst være på toppen ved passage af urent farvand, krydsning af skibsruter eller ved stærk strøm. Det er alt sammen ting som i de fleste tilfælde kan forudses i god tid. Det gælder med andre ord om at henholdsvis sove og være vågen på de rigtige tidspunkter.

2: Ha en notitsblok liggende, og noter væsentlig information i punkter. Når man er træt, er det svært at huske alting, og det er en stor hjælp at føre lister.

3: Mad og drikke er også afgørende, hvis hjerne og krop skal blive ved med at virke over tid. Det er let at glemme, når man sejler intenst, og det samtidigt kan være en smule besværlig at organisere måltider. Et lager med nem snacks er en god idé (power bars, mandler, chokolade, peanuts, rosiner, frugt etc). Vand er også nemt at glemme. Det er påfaldende hvor meget bedre man fungerer, når der bliver påfyldt væske, næring – og søvn.

4: Kommunikation: Din makker skal have den fornødne information, inden du går ned for at sove. Vend alle potentielle emner der kræver opmærksomhed, og giv klar besked om hvornår du vil vækkes.

5: Korte, men hyppige ”power naps” er det mest effektive, det ved man fra forskning. 20 minutters søvnperioder bruges typisk af professionelle sejlere, og længere perioder øger fareniveauet betragtelig (primært for solosejlere, som jo skal holde behørig udkig). Husk også en kraftig alarm til at vågne af, og gerne en ekstra alarm som backup.



Seneste nyheder




Kort Nyt

Gode tips og råd, når båden skal på land

★ Test af motorbåd

★ Smartliner Fisher 23 - Designet til lystfiskeren

Kapsejlads

Sejlerlandsholdet klar til EM i 49er - 49erFX og Nacra - men...

Bådudstillinger

Vi ses på BoatShow.fr

Kort Nyt

Jules Verne trofæet: Hvem kommer under 40 døgn? Se video

Kort Nyt

Dansk Søredningsselskab: Station nummer 12 hejser flaget

Kapsejlads

Nyt ambitiøst 49er team går efter OL 2024

Surf

Udsat Waterz stævne afvikles start oktober

Kort Nyt

Tyske sejlere angrebet af pirater nær Spanien

★ Test af sejlbåde

★ Arkivet: Luffe 58 - Trimmes med knapper





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Mercury lancerer fabriksrenoveret motor

Ny udgave af den elektriske båd Eelex 8000

Mercury med nyt "Smart Tow"