fbpx

Tæt på 20 knob, og så i en Performance Cruiser - se video!

Inkluder i Newsletter: Ja

Skipper rullede helt op på ryglænet nede i kahytten, når vi pressede båden max, men han var fuldstændig ligeglad – sådan lyder det fra Michael Hestbæk, efter en forrygende transport tur til Bornholm.

Det hele startede da 67-årige Lars Rasmussen fra Vallensbæk, gav prosejler Michael Hestbæk helt frie tøjler på en transportsejlads fra Vallensbæk til Bornholm i ejerens to år gamle X-43, da stormen tidligere på ugen rullede ind over landet fra vest.

Surfede tæt på 20 knob
Og den mulighed skal man ikke give den tidligere Americas Cup sejler to gange. Tolv timer senere lagde X’eren sikkert til i Svaneke, godt hjulpet på vej af 14-19 sekundmeter vind og 4 meter høje bølger – og med en topfart på 19,6 knob! Undervejs tog skipper en lur under dæk, og rullede flere gange helt op på ryglænet, når de sidste knob blev presset helt ud af X’eren.

Det var altså en helt fantastisk sejlads – siger Hestbæk, og fortsætter - med 140 grader true wind var der en smule skæring, så vi skødede fokken i en spilerblok helt ude på kanten, og det gav masser af overskud til at styre ned af de 4 meter høje bølger. Vi rå-surfede 20 gange med over 17 knobs fart og med røgvandet brusende som i en jolle, og den havde jeg altså ikke lige forudset af en feriepakket sejlbåd som X-43, der trods alt vejer over 10 tons, og jo først og fremmest er en sikker performance cruiser.

Lod Code Zeroen ligge- trods alt
Ned af bølgerne gav 43’erens brede hæk et fedt løft, helt udramatisk og fint balanceret af stævnens opdrift. Jeg har mange gange i mit sejlerliv været ved at sejle rammen ud af spilerne i andre både i frustration over ikke at kunne få dem op og surfe, men i X-43 skete det bare igen og igen uden at vi pressede grejet unødigt – og for storsejl og fok alene! Vi overvejede godt nok at sætte Code Zero også, og båden ville uden tvivl stadig være i balance, men det ville næppe give mere end et par knob ekstra i gennemsnit, så vi lod den ligge i kistebænken – griner Hestbæk.

Tursejlere tænker meget på sikkerhed og stabilitet i deres sejlbåde, men nogen ender i deres iver for sikkerhed med en båd, som reelt ikke er særlig nem at styre netop når man har allermest brug for stabiliteten, altså når vinden bliver frisk og bølgerne rejser sig. Efter en tur som den vi havde her, må jeg sige at X-Yachts gør det meget tydeligt, at deres både er så ekstremt sikre og stabile at sejle, at ingen andre når dem til sokkeholderne. Konceptet med masser af kølvægt, stift skrog og rodrig holder 100% vand. Det er herligt at Lars i 43’eren både har en fantastisk tursejler og en cruiser/racer, som vi vinder onsdags-sejladserne med, siger Hestbæk.

Selvfølgelig skal man være omhyggelig med at styre en sejlbåd i den slags forhold, for autopiloten kan ikke følge med – slutter Michael Hestbæk, der dog havde overskud til at videofilme med mobilen mens det gik allerhårdest for sig.

hestbæk 2

Michael Hestbæk, her helt fremme ved masten ;-) havde en X4.fra Vallensbæk tæt på 20 knob, på en transportsejlads til Bornholm.

Pas på lyden ikke er sat for høj, da det blæser en del ...