Klasseorganisation har udnyttet Corona-tiden optimalt

Som bekendt har al sejlsportsaktivitet heldigvis ikke været lukket under coronakrisen – heldigvis. Tursejladsen blomstrer, og klubberne rundt omkring i landet har fået ordnet ting, som der måske ikke lige er tid til i dagligdagen, og i Contenderklubben har medlemmerne faktisk, under de gældende begrænsninger naturligvis, været meget aktiv.

Joller til prøvesejlads
Det vigtigste formål for Contenderklubben er at få flere Ccontendersejlere, og her har man lige præcis benyttet ’ventetiden’ til at få gjort klubbens joller til prøvesejlads, klar til dig. Specialklubben har joller du kan prøve hele tre steder rundt omkring i landet, i Hellerup, Rødvig og Aarhus, og skulle du nu sidde og tænke – det kunne jeg da godt tænke mig at prøve af, så kan du læse mere om prøvesejlads og yderligere info klubbens hjemmeside her 

Men hvorfor sejle Contender?
I følge klubben handler det først og fremmest sejlglæden. At stå i trapez med hovedet en halv meter over bølgerne og krydse med 6-8 knob er simpelthen den sjoveste måde jeg har prøvet at krydse på, udtaler Søren Winter Hansen i en mail til redaktionen. Når man så ændrer kurs og falder af, og planer med 10-15 knob, som man kan se i filmen under træningssamling, så stiger sejlglæde til nye højder.

Contenderjollen er bygget til en rorsmand i trapez. Det har mange fordele bl.a.
• større sejl = hurtigere båd .
• jollen bliver mere rummelig med hensyn til rorsmandens vægt. Verdensmesteren 2019 vejer ca .65 kg (det var dog et letvejrsstævne, red.) og der er mange eksempler på sejlere på nær 100 kg, som klarer sig fint og med mulighed for at vinde VM.
• det er ikke så hårdt at stå i trapez. Så selv om man er lidt oppe i årene og har diverse skavanker, kan man stadig sejle Contender.

Video fra tysk mesterskab 2018 med mere end 60 deltagere, heraf 6 danske viser de forskellige sider af contendersejlads:


Træningssamling maj 2020
Træningssamlingerne er for alle Contendersejlere uanset niveau, og der er aldrig for sent at lære noget, men forsamlingsforbuddet satte en begrænsning her i foråret 2020, hvor aktiviteterne fortsatte med en deltagerbegrænsning på ni sejlere og en træner.

Med disse varmegrader vi oplever disse dage, så er det utroligt at tænke tilbage på weekenden 16. -17. maj - for under fire uger siden var det rigtigt koldt og blæsende. Vandtemperatur under 10 grader, luft ca. 15 svarende til vindstyrken i pustene, og en middelvind på ca. 10 m/s.

Det var kun de dygtigste, der berherskede boathandlingen om lørdagen, mens vejret om søndagen var mere medgørelig, og her kunne flere sejle ’lege med’ i de lidt mere moderate forhold.

Se Jesper og Søren plane med op mod 20 knob link:

 

Kapsejladser
Alle kapsejladser har i sagens natur og i Contenderklassen været aflyst i foråret, men evigt aktive Hellerup Sejlklub var ikke sen til at slå til, da forsamlingsforbuddet blev hævet til 50, og klubben nord for København var meget hurtigt at få stablet et stævne på benene i weekenden 27-28 juni. Foreløbig 15 danske contendersejlere tilmeldt.

Der er plads til flere til dette stævne, og til stævnerne i efteråret – vel mødt.







★ Test af sejlbåde

★ J/80 Versus Melges 24

Kort Nyt

Kom med om bord på en Swan 98 - se video

★ Interview & Portræt

★ Interview, Ib Kunøe: Om bord hos Mr. X-Yachts

Motor

Princess Yacht X95 på vandet

Bådudstillinger

Copenhagen Boat Show 2020 aflyses - vender stærkt tilbage næste...

Sejlsportsliga

Sejlsportsligaen starter sæson nu!

★ Test af sejlbåde

★ Utzon Spidsgatter: Nuttede ”Snuller” - en præmiesluger





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Princess Yacht X95 på vandet

Fairline Yachts solgt til RiverRock

Stor interesse for kabinebåde

Ny motorbåd er en genfødsel af klassiker