J-class får alligevel ikke sin egen America’s Cup

Related Articles: 36. udgave af America's Cup får strengere nationskrav, Ben Ainslie til Bådmagasinet: Derfor vandt vi America's Cup

Som det ser ud pt, vil America’s Cup næste år være en af de første store kapsejladser, der rent faktisk kommer til at finde sted. Men selv en event der ligger et år frem i tid, er på grund af tidens pandemin omfattet af usikkerhed og restriktioner. Situationen har allerede nu medført ændringer i AC-programmet – i første omgang ser det ikke ud til at gå ud over selve hoved-attraktionen, nemlig dysten mellem det forsvarende hold, Emirates Team New Zealand, og det hold der nu vinder retten til at udfordre. Udviklingen af de ekstremt komplicerede og hurtige AC-72’ere fortsætter altså.

Historie og ny teknologi
Men ved siden af krigen om den gamle sølvpokal, var der planlagt et spektakulært tillægs-show: J-Class, som sejlede America’s Cup i 1930-37, var inviteret til New Zealand for at sejle kapsejlads. Dermed ville cuppens historie og den nyeste teknologi sejle side ved side.

Egen klasse
Igennem de seneste 10-15 år er flere og flere af disse kæmpe-både blevet renoveret eller bygget som replicas, og de har nu sin egen klasse. Det er ikke tale om en klasse for folk med en almindelig lønindtægt – bådene koster hundredevis af millioner, og kræver et årligt driftsbudget, som kunne få en mellemstor virksomhed til at løbe rundt.

Mandskab på 30
Flere problemer er dog opstået, med hensyn til at sejle J-class i Auckland næste år: Dels handler det om bådenes evne til at passe ind i en måleregel, og dertil kommer problemerne med den omfattende logistik der skal til. Det er tale om både på 120-130 fod, som sejles af et mandskab på 30, mange af dem højt specialiserede folk. Bådene skal sejles hele vejen til NZ, og mandskabet skal igennem en række karantæne-tiltag, når de kommer frem.

J-både med i superyacht-event
På den baggrund er planerne nu ændret. Der vil stadig være en sejlads for superyachts – både klassiske og moderne – og der har været stor interesse for den del af den kommende America’s Cup. J-bådene vil stadig være velkomne til at deltage, men de vil altså ikke få sin egen, historiske America’s Cup sejlads. Hvilket ville have været et fantastisk show!

m2430 crop169003 680x382 1533044524a206

Plantegning af den kommende AC-basen i Auckland

Superyacht-faciliteter
Basen i Auckland er pt.under konstruktion, og den vil få alle de faciliteter som superyachts skal bruge, så man forventer stadig et stort indryk af verdens største og mest ekslusive yachts, når America’s Cup (med de forbehold vi alle kender) forhåbentlig ruller i gang i foråret 2021.

Se hvor flotte bådene er i videoen her:

 







Branchenyt

Svensk bådindustri kræver forbedret identifikation af båden

★ Interview & Portræt

Danmarks Museum for Lystsejlads: De Flittige frivillige

Kort nyt

MiniTransat 2021 usikker: Svensker kæmper videre

Vendée Globe

HUGO BOSS med skipper Alex Thomson udgår...!

Kort nyt

Jules Verne: Team Gitana afbryder rekordforsøg

Kapsejlads

Round Denmark Race Inshore 2021 - tilmeldingen åben...

Vendée Globe

Regnskabets time - vi gør status inden de brølende 40'ere...

★ Test af sejlbåde

★ Arkivet: Utzon spidsgatteren nuttede ”Snuller” - en...

Kort nyt

Jules Verne-trofeet: Duel jorden rundt - kampen er i gang

Branchenyt

Seldén leverer kulfibermast til Farr X2



Sailing World News


Udvalgte artikler *


Produktnyt

Få bedre overblik, når du sejler

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder