fbpx

BÅD 560: Tid til fordybelse - et hav af læsestof

Inkluder i Newsletter: Ja

Foråret nærmer sig, og selv om hele verden er tæt på at gå i stå, så udkommer magasinet BÅD som planlagt. Endnu et magasin sprængfyldt med læsestof – og i disse dage kan det jo blive mere aktuelt end nogensinde – at du også kan købe magasinet ON-LINE.

Med et online abonnement til kun kr. 39,-/mdr. der får du også adgang til arkivet med magasinet – et abonnement som er uden binding, og som til enhver tid kan opsiges.

HUSK: Magasinet BÅD vil næste gang udkomme i uge 18, helt konkret torsdag den 30. april.

Den nye frekvens har naturligvis også betydet væsentlig lavere priser på vores abonnementer, som nu koster 299,- for fire udgaver og 499,- for otte. Begge er reguleret ned i forhold til antal, og samtidig øger vi antal sider i magasinet. Så blir' det ikke møj bedre...  

Her på sitet kan du læse Øverups leder, nederst, men se også:

Indhold I 560:

bm12 2019  8 Nyheder verden rundt

16 Dehler 30 OD med kæmpe potentiale

24 Boot Düsseldorf 

32 Greenline 45 Fly Hybrid, el eller diesel 

42 Årets bundmalingstest

52 Brugt båd: Albin Alpha 29

60 Alvorlige ulykker på vandet! 

62 Verdens ældste intakte skib 

68 Linda Lindenau: Tag nu roret kvinde!

72 Havnenyt fra FLID

76 Herlige Høruphav

82 SailGP

88 Digital Switching: Noget for dig? 

96 Guiden

98 Læs i næste udgave

 

Leder:  På den helt store scene

I slutningen af februar trådte fem danske sejlere ind på den helt store scene i international sejlsport. Det danske team Rockwool havde debut i SailGP serien i Sydney. Skipper Nicolai Sehested, Rasmus Køstner, Martin Kirketerp og tvillingerne Hans-Christian og Lars-Peter Rosendahl bestod umiddelbart prøven i Sydney Habour. Kirketerp måtte dog se til fra tilskuerpladserne, da OL-guldvinderen fra Beijing 2008 var så uheldig i en træningssejlads at falde om bord på båden, og med en kvæstet skulder var ”Kirke” ude.

Når jeg mener teamet bestod, så er det ud fra den konstatering, at de ikke blev sidst i alle fem sejladser. Ja du læste rigtigt. Sådan en F50 er så mega svær og kompliceret at sejle, at selv sejlsportens wonderkid Sir Ben Ainslie efterfølgende var ude og proklamere at det, citat ”slet ikke kan beskrives hvor kompliceret den er”. Det er som at sætte en god bilist ned i en Formel 1 racer – vedkommende ville aldrig komme ud af pitten.

Flere undrende kommentarer dukkede efterfølgende op. De gik især på sammensætningen af det danske team, og én person går igen – hvorfor er Christian Kamp ikke med i det danske team? Christian Kamp er ubetinget den person med størst erfaring med at sejle F50, da han indgik i det svenske Team Artemis tilbage ved America’s Cup på Bermuda i 2017.

Svaret er ganske enkelt. Timingen var forkert. Som i så mange andre sammenhæng, er timing en vigtig brik i det store puslespil. Team Rockwool var ganske enkelt ikke etableret, da Christian Kamp skulle sige ja eller nej til sæsonens andre mulig-
heder, læs kontrakter. Kamp er en eftertragtet herre, og hvem pokker ville lade attraktive kontrakter løbe ad hænde, uden reelt at vide om man havde et alternativ.
Så Kamp takkede helt forståeligt ja til hvad han vidste, kunne bringe ham smør på brødet, frem for at sidde og vente på noget, som var tæt på at blive virkelighed.
Andre danske OL-sejlere har været nævnt, men de er som bekendt i gang med deres sejlsportskarrieres højdepunkt – at gå efter en OL-medalje i Tokyo.

Ja, der er naturligvis plads til forbedringer hos Team Rockwool, alt andet ville have været en kæmpe overraskelse. Lad os fokusere på at Dannebrog bliver vist frem i det højteknologiske show SailGP er. Dansk sejlsport på den helt store internationale scene er ikke hverdagskost. Jeg glæder mig meget til at følge teamet, og især når det kommer til at ske på hjemmebanen ud for Københavns Havn til september – og så lige tilbage til Kamp. Mon ikke vi ser Christian om bord på Team Rockwool i sæson to. Det tør jeg godt sætte mine penge på.

Rigtig god læselyst.

Søren Øverup









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *