fbpx

Nekrolog: Arne Borghegn har tegnet sit sidste skib

Related Articles: En mand med 18.000 både, Sådan virker bunden på en speedbåd
Inkluder i Newsletter: Ja

Danmarks mest produktive skibsdesigner, Arne Borghegn, er død, 76 år gammel.

Uprætentiøs, er det første der falder én ind, i en karakteristik af Arne Borghegn. Bådkonstruktøren havde med fra København, hvor han var født, dna'et og interessen for skibe og sejlads. Det hidrørte fra faren, som udlejede både, og havde udpræget flair for at handle med brugte og nye sejl- og motorbåde. Formentlig har Arne Borghegn også haft det usnobbede og ligefremme med derfra. Derfor krævede det også en opgradering i Borghegns garderobe, da han som ny, ung skibsingeniør på Helsingør Skibsværft fik sin del af ansvaret for den store renovering af Kongeskibet i 1980-81. Her blev der dekreteret jakkesæt for ingeniører i arbejdstiden; en beklædningstype, som ikke forefandtes i skibsingeniørens klædeskab. Et jakkesæt kom der; finansieret af Arne Borghegn selv. I modsætning til senere, hvor den i øvrigt gode kunde og samarbejdspartner Motiva Yacht forærede Borghegn et jakkesæt med samme sigte: at skabe et lidt bedre match med bådkøberne.

Der var således intet hype over Arne Borghegn. Han tegnede sådan set bare skibe i en uendelighed. Til gengæld var han en af de få skibsdesignere i Danmark, som kunne leve af at tegne både. Og kunne det lige fra etableringen af tegnestuen i Græsted først i 80'erne, og frem til sin død kort efter årsskiftet, hvor der er mere gang i tegnestuen - Borghegn Yachtdesign aps - end nogen sinde. Nu med sønnnen, civilingeniør Axel Borghegn som chef efter et velforberedt, flerårigt generationsskifte.

På tegnestuen, hvor Arne Borghegn tegnede og tilrettelagde konstruktioner lige til det sidste, hænger over døren en halv meter lang halvmodel i lyst, hårdt træ. En 21 fods, buttet jolle, Z21, som i langt over to tusinde eksemplarer siden 1963 er støbt; indledningsvist på Holstebro Plastværk, og siden på flere værfter i Norge. Z21, siden betegnet NorDan, NordFisk m.fl. er fortsat efterspurgt, og fortsat i brug hos kystfiskere og lystfiskere overalt i Skandinavien. Og rundt om i verden. Som åbne både med eller uden dam; som halvdæksbåde eller ligefrem som kahytsbåde med styrehus.

På rejse med hustruen for år tilbage til Tasmanien, spottede Arne Borghegn en Z21 muntert vuggende på vandet i en af havnene. For få år siden sejlede en dansk fritidsfisker fra Humlebæk på Øresundskysten ene mand med sin Z21 ad de europæsiske floder og kanaler ned til foden af Pyrenæerne i Sydfrankrig og retur. Borghegns første, professionelle design blev ganske enkelt de professionelle såvel som fritidsbaserede fiskeres svar på folkevognen. Z21'eren blev samtidig starten på en utrolig produktion af skibe og både, som placerer Arne Borghegn som den formentlig mest produktive skibskonstruktør i Danmark gennem tiderne.

Fartøjerne fra Arne Borghegn er altid blevet vel modtaget: Joller, som Z21, små prisvenlige sejlbåde som Junker 26, slanke kapsejladsbåde som International 10.06, tursejlere som Naver 29, flere typer sejlbåde til Nordship-værftet i Lunderskov, den store Motiva stålsejlbådsserie, udflugtsbåde til de mange søer og åer rundt om i landet, store fiskefartøjer til brug mange steder i verden, elektrisk drevne, miljørigtige havnerundfarter til Københavns Havn, små og mellemstore færger og arbejdsfartøjer i stål, aluminium, glasfiber og carbonfiber og en uendelighed af custom build, one off stål- og glasfibersejlbåde til jordomsejlere og langsturssejlere af alle nationaliteter.

Engang tilbage i tiden designede tegnestuen til en dansk familie, hvad de selv betegnede som 'drømmeskibet', der skulle bringe den langtursglade familie vidt omkring; bl.a. til Grønland. Og som en særligt børnevenlig gimmick var en stor glasrude indsat i sejlbådens bund - udtænkt af tegnestuen - så børnene kunne følge med i fiskenes og sælernes udfoldelser under båden.

For den del - jordomsejlerskibene - kan man sige, at Arne Borghegn leverede det, som gjorde det muligt for langturssejlere og maritime globetrottere i betydelige antal, at udleve deres fantastiske drømme og "opdage nyt land" overalt i verden.

Kort før sin død nåede Arne Borghegn at opleve afleveringen af tegnestuens seneste konstruktion, et 27 meter langt snurrevods fartøj til Island; det største glasfiber fiskefartøj skabt i Danmark på nuværende tidspunkt. Støbningen skete hos en af Borghegn Yachtdesigns tætte samarbejdspartnere gennem mange år, Bredgaard Boats i Rødby.

Med Arne Borghegns og tegnestuens meget omfattende faglige indsigt og erfaring, har efterspørgslen på rådgivning, konsultation, opmåling og certificering været en integreret del af hverdagen i mange år. Med mellemrum har Arne Borghegn bidraget til afklaring som 'sagkyndigt vidne' i retten, i sager med maritimt, skibsteknisk indhold. Rettens folk sagde, at han kunne "forklare ting vedr. skibe og både, så også lægfolk forstod".

Arne Borghegn var et musisk, legende menneske, en udpræget familiefar. Familien, børnene, og børnebørnene lå fokusmæssigt på linie med de spændende opgaver på tegnestuen. Havde det været et spørgsmål om prioritering, var familien imidlertid blevet første valg. Da børnene var mindre, var deres foretrukne sted at tilbringe eftermiddagen den spændende tegnestue, med skrive og tegneredskaber, og en far der var mere end villig til at lade sig forstyrre. Langt at foretrække fremfor SFO'en..

Arne Borghegns arbejde med skibene var i bund og grund hans hobby, hele livet igennem. Samtidig var imidlertid hans tilgang til opgaverne på tegnestuen topprofessionel og fokuseret. Han var i øvrigt også en dygtig og dedikeret kapsejler, med fin fornemmelse for det fartøj han sejlede, og udpræget evne til at læse bølger, vind og vejr.

Arne Borghegn efterlader sig sin hustru, Tove Borghegn, og deres tilsammen fire voksne børn og 8 børnebørn.

Steen Guttknecht