Velkommen 2020 - godt nytår

Related Articles: Top 10: Årets mest læste historier på baadmagasinet.dk

Team Bådmagasinet ønsker jeg læsere, såvel som annoncører, kunder, og hele den maritime branche et rigtig godt nytår.

Vi går et spændende 2020-sejlsports-år i møde. Det er et OL år, og med den afskedssalut sejlerlandsholdet fik fyret af ved VM i 49er – 49erFX samt Nacra17, med en guld og en sølv medalje, så skulle vi med ro i sindet kunne se frem mod Tokyo, selv om det at sejle på den olympiske scene er noget helt andet. Det helt afgørende spørgsmål er, om vi kan tangere, eller endda måske overgå Rio 2016, hvor det blev til to bronze. Tiden må vise det – i min krystalkugle bliver glasset en smule sløret her.

Det bliver også et år, hvor vi for første gang får det nye danske SailGP Team at se. Rockwool viste med et imponerende sponsorat, at de kan se den formidable ide, at lege på den store internationale scene, hvor netop SailGP trækker international opmærksomhed ud over alle grænser. De førende teams er længere fremme med en sæson i bagagen, men på en god dag, der har jeg faktisk en ide om vi godt kan drille de store, men topresultater kræver flere timer på vandet, end det danske team har kunnet opnå, og selv om simulatoren i England er så livagtig, at enkelte danskere kom søsyge ud af den, så er det sejltid på vandet som skaber rutinen.

Herhjemme fornemmer jeg også at en god og fremgangsrig sæson venter. De store sejladser virker til at have fundet en god rytme. DH-DM gentages, og kan blive rigtig stort, og lad os håbe at Sejlsportsligaen fortsætter i den gode stil der har været lagt for dagen de seneste 5 år. Når jeg kun tør håbe her, så er det ud fra betragtningen ’riget fattes penge’ - og Sejlsportsligaen mangler penge, for at kunne køre ligaen videre på samme niveau.

Det samme gør sig desværre også gældende for vores alle, Dansk Sejlunion. Der er strammet gevaldigt op på den daglige drift, rykket i mindre lokaler, men på et af de særligt vigtige forretningsområder, der halter resultaterne. Dansk Sejlunion kører nu på fjerde år uden en reel hovedsponsor. Det er skidt. Fire forskellige eksterne udbydere af det og sælge sponsorater har gjort forsøget – ingen er kommet i mål med brugbare resultater, og jeg sidder og tænker hvad der går galt? Når en vare ikke kan sælges, så er den som regel for dyr! Er det her koen ligger begravet? Ser den potentielle sponsor ikke værdien, vil de ikke betale. Intet i denne verden er nemt, men uden at det må misforstås, så kan det have været ’nemmere’ at skaffe 50 millioner til et SailGP projekt, hvor value for money er ganske tydelig, frem for at skaffe måske 5-8 millioner som hovedsponsor for Dansk Sejlunion. Det er tankevækkende at de selv samme personer som ikke lykkedes med at finde en sponsor til DS, lykkedes med SailGP. Lad os håbe det nye år bringer godt nyt for Dansk Sejlunion i deres bestræbelser på at finde en ny hovedsponsor.

Fra vores egen medieverden ser jeg med stor forventning ind i 2020. Distributionen af vores trykte magasin, som fremover vil udkomme otte gange om året, flytter vi til PostNord så leveringssikkerheden igen bliver i top. Vores webbureau arbejder på højtryk for at færdiggøre nye tiltag under fanen ’For abonnenter’ - alt sammen noget der skal være med til at give mere ’value for money’. I en medieverden hvor mange forventer kvalitet skal være gratis, er det vigtigt at udvikle og levere et endnu bedre kvalitetsprodukt, til de mange tusinde abonneneter.

Godt nytår



Seneste nyheder

Trends fra Boot: Hvor er vi på vej hen?

L4 Trifork med danskere om bord i ny rekord

Eks-soldat vogter AC-pokal

Multihull chok: Ingen værdige vindere






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen