BÅD 558: Godt nytår - med seneste udgave på gaden

Fredag udkommer nummer 558 i rækken af magasinet BÅD, og det er ikke en hvilken som helst udgave. Det er første udgave i den nye frekvens, hvor magasinet fremover vil udkommer 8 gange om året.

Nu er vi naturligvis godt klar over vi stadig skriver 2019, men om et splitsekund - ja så vender kalenderbladet til 2020 - og det er fra det nye år, at en ny udgave vil se dagens lys, hver sjette uge, og så fremdeles.

Magasinet BÅD vil altså udkomme i ugerne 6-12-18 24, ect. ect. BÅD nummer 558 ligger altså på gaden frem til og med onsdag den 5. februar.  

Redaktøren ønsker alle et godt nytår, og Lederen fra magasinet kan du læse her:

Leder: 

Med en udgivelse den 27. december, så kan det ikke være mere oplagt end at ønske alle et rigtig godt nytår. Det er samtidig tidspunktet for at se en smule tilbage, men også frem. Jeg vælger klart at have fokus på fremtiden – alt hvad der er sket, kan vi ikke gøre så meget ved, andet end nyde de gode resultater og timer på vandet, samt lære af det der ikke gik så godt.

Sæsonen, der er gået, blev en god dansk gennemsnits sæson, desværre ikke som vi oplevede 2018, men godkendt i mine øjne. Mange sejladser oplevede fremgang, nye sejladser dukkede op, og her vil jeg specielt sende en tak til klubberne, som stod bag den nye DH-DM. Juelsminde, Snaptun, Horsens samt Dansk Sejlunion fik sat DH-DM i søen – et stævne som bliver gentaget i 2020. Jeg er sikker på, at tilslutningen bliver endnu større, end den flotte, vi allerede så i år.

Blandt sejlerne på Landsholdet er der blevet kæmpet – ingen nævnt ingen glemt! Nej, den går ikke. Der findes en som i særklasse skilte sig ud, og alle jer kære læsere af magasinet her,
kan ikke være i tvivl. Anne-Marie Rindom havde ubetinget den bedste sæson en OL-sejler har præsteret i nyere tid, basta. Verdens- og europamester, kåret som verdens bedste World Sailor
of the year, og nomineret til årets Sportsnavn. Enestående og brillant præstation, som fortjener den største respekt.

Netop Rindom bringer mig over til et kik i den berømte krystalkugle. Vi går ind i OL-året 2020, som vil blive årets højdepunkt, hvor der igen – forhåbentlig skal tales sejlsport over hækken.
Der skal kæmpes om de eftertragtede medaljer i Tokyo, et sted hvor sejlerne ved for-OL oplevede yderst krævende vilkår, ulidelig fugtig varme og meget svære forhold på vandet – men det vil være ens for alle, når skuddet lyder. Det bliver en smal trup sportschef Thomas Jakobsen sender til Japan, dog i mine øjne stadig med medaljepotentielle både. De fire, som på dagen kan ramme podiet, mener jeg vil være, 49'eren, 49'erFX, Nacra17 og så naturligvis Laser Radialen. Der er heldigvis ikke tradition for at sætte karat på de medaljer, som de danske sejlere har været så dygtige til at vinde. Men de to gange bronze fra Rio, samt sølv og bronze fra Weymouth, kan godt gå hen og blive overgået – men jeg syntes krystalkuglen bliver en smule uskarp lige på dette punkt.

På den internationale scene skal det blive spændende at følge udviklingen i World Sailing.En ekstraordinær generalforsamling inden udgangen af maj bliver afgørende for den danske præsident Kim Andersen og World Sailings nye strategi. Helt afgørende bliver også årsmødet sidst på året, hvor Kim Andersen er på valg, hvor én modkandidat allerede har meldt sig på banen.

Tilbage til de danske forhold. Her glæder det "den gamle redacteur", at der i Øresund skal afholdes EM i J/70, og minsandten om ikke også der dukker et 29er-EM op. Det er ikke længe siden jeg var fremme med krabasken om manglende aktivitet i Øresund – ja, jeg døbte det ligefrem Øresund for at være Udkants-sejler-Danmark. Husk – det hele er tænkt i bedste menig, med sejlsporten for øje.

Sidst men absolut ikke mindst. Så svirrer rygtebørsen – ja vandrørene er rødglødende. Kommer der et dansk SailGP team? I skrivende stund her i starten af december er intet afgjort, men på de sociale medier findes masser af "bevis"-materiale – jo der arbejdes på sagen. Skulle det lykkes at omdanne Københavns Havn til et Stadium-race-area, foran den nye krydstogts terminal, med hele SailGP flåden og deres højt respekterede teams, så bliver det sammen med et OL ikke større.

Til sidst vil jeg benytte lejligheden til at kippe med flaget for magasinets nye frekvens. Husk der i fremtiden vil være seks uger mellem hver udgivelse, og med det ønske jer alle et forrygende nytår.

Husk, hold humøret højt, med farten kommer højden.

Godt nytår

Søren Øverup

Indhold 558:

Side 8: Mets i Amterdam 2019 
....12: ClubSwan 36
....18: Vesper Marine's Cortex-systembm12 2019
....20: Franskmænd på glatis - over Indlandsisen
....26: Havnemanøvrer med få hænder 26
....30: Millenniums første 20 år og fremtiden
....38: Klip skeget på ældre både
....42: Götakanalen – gennem Sverige, DEL 1
....50: Teknologi og håndholdt søredning
....54: Franske Jeanneau - Sun Odyssey 319
....60: Ulykker til søs gør indtryk
....62: Den sejeste fra Nordkapp
....68: Kapsejlads bag om facaden
....72: Gør Det Selv: Det slidte dæk – DEL 1
....80: Guiden
....Læs i næste nr. 82

 



Seneste nyheder

Trends fra Boot: Hvor er vi på vej hen?

L4 Trifork med danskere om bord i ny rekord

Eks-soldat vogter AC-pokal

Multihull chok: Ingen værdige vindere






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen