fbpx

SailGP: Rockwools succeskriterier? Få svaret her...

Related Articles: Coutts til Bådmagasinet - Danmark er ikke et udviklingsland, Endelig officielt - Dansk SailGP en realitet, Kommentar: Derfor er SailGP interessant for os alle, Konkurrencedygtig på rekordtid? Få Sehesteds vurdering
Inkluder i Newsletter: Ja

Den danske isoleringskoncern Rockwool kastede i ugen der gik, mere end blot stjernedrys over det nye danske SailGP projekt. Med Jens Birgersson i spidsen, direktør for Rockwool, blev der indgået en tre årige sponsoraftale med SailGP. Bådmagasinet (BM, red.) talte med Jens Birgersson – få her hans målsætning med det imponerende sponsorat.

For Rockwool er det den kendsgerning, at SailGP foregår i storbyer i bl.a. USA og Europa - en vigtig del af grunden til at indgå i et samarbejde. Ifølge, Jens Birgersson, skal de klimaudfordringer som kloden står over for, primært løses i byerne gennem mere bæredygtigt byggeri.

Hans succeskriterier for det danske verdensfirmas tilstedeværelse i SailGP handler derfor hverken om podieplaceringer eller seertal.

- Får vi fat på vores kunder på de store steder, og vi kan være sammen med dem i to dage og tale om sustainability og få dem gjort ”excited” … that’s the pay back. Hvis det bliver en succes på alle de andre målepunkter, så er det vel godt, men vi har ikke sat tal på.

Jens Birgersson håber også, at deltagelsen vil bidrage med den sideeffekt, at det kan styrke Rockwools brand, så man fremadrettet tiltrækker flere yngre talenter.

Havneaktiviteter dyrere end sponsorat
Rockwool chefen havde ikke den store lyst til at kommentere på størrelsen af sponsoratet.

BM: Russel Coutts har ved flere lejligheder angivet, at beløbet for at være med i SailGP ligger på 7 mio. US dollars rundt regnet 47.000.000 kr. pr. år. Er det, det rigtige tal?
- Jeg vil ikke kommentere på, hvor mange penge. Det gør vi ikke i Rockwool. Du kan hente vores kvartalsregnskab. Der kan du se, hvor mange penge. Jeg synes man skal tale om ”the big vision”.

BM: Men det er jo trods alt ikke hver dag, at der i Danmark bliver landet sponsoraftaler i denne størrelse, så jeg mener det har en vis interesse for mange danskere?
- Jeg vil sige det sådan, at jeg håber, at der kommer andre danske virksomheder og slutter sig til os. Jeg håber, vi får flere med ind. Som klimaministeren sagde (Dan Jørgensen optrådte på en video under præsentationen, red.) vi skal ”advertice Denmark” og det er der plads til.

BM: Har I andre løbende udgifter ud over selve sponsoratet i forbindelse med deltagelsen?
- Marketing folkene kalder det ”Activation” og det er alt det, der sker i havnene. SailGP står for lidt af dette setup, men det er det, der koster pengene – ikke sponsoratet.

BM: Har I været med i forhandlingerne om hvorvidt der skal være venue i Kbh.
- Forhandlinger … Det her er team work. To put things together. Det er ikke cutting edge negotiations about this and that. Det her sailing spirit. Vi skal tjekke med By og Havn, med klubben, de frivillige, det skal passes ind i Københavns agenda, så det f.eks. ikke er på Kulturnatten, eller måske så skal det netop være på Kulturnatten.

BM: Så det bliver til noget i 2020 med venue i København?
Det håber jeg, men det skal jo formelt annonceres. Der er ikke noget officielt endnu, slutter den svenske chef for Roockwool - og så vidt vi har på Bådmagasinet har kunne grave information frem, så må vi væbne os med tålmod frem til medio januar, før det bliver afgjort, om der bliver sejlet SailGP i København kommende sæson









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *