Mærsk fortsætter med rotorsejl

Related Articles: Kite til motorbåde: Fremtidens grønne energi, Mærsk plastopsamling i gang igen

Skibsfarten har et alvorlig miljøproblem, og hvad er mere nærliggende end at bruge vindens kraft? Det har trods alt været den måde skibe har krydset verdenshavene på siden tidernes morgen.

Gammelt koncept
Talrige eksperimenter og designs har forsøgt at reducere skibes enorme brændstof-forbrug ved hjælp af en eller anden form for sejl. Men nu foreligger der håndfaste tal fra et forsøg med rotor-sejl. Rotor-sejl er kort sagt en roterende, vertikal cylinder, som producerer lift ved hjælp af accelerende/opbremset luftstrøm på hhv luv og læ side. Dermed opstår der trykforskelle og dermed en kraft, der trykker skibet fremad (primært ved halvvind). Det er ikke en ny idé, faktisk blev konceptet opfundet allerede i 1920’erne. Det har vist sig effektivt som supplerende fremdrift til skibe i handelsflåden.

8,2 % mindre brændstof
Maersk Pelican er en 245 meter lang olietanker på ca 110.000 tons. Tankskibet har målt udslip af Co2, samt brændstofforbrug igennem et år, og resultaterne er lovende: Brændstofforbruget er faldet med 8,2 procent, og skibet har sluppet 1.400 tons mindre Co2 ud i atmosfæren.

Kommer også hos Scand Lines
Det er Norsepower som har installeret rotorsejlene. Det har de gjort på tre skibe, og flere er på vej. I kølvandet på resultaterne har Mærsk besluttet at fortsætte med at bruge rotorsejl på Pelican. Tallene er bekræftet af uafhængige eksperter fra Lloyd’s. Scand Lines har nu planer om at installere rotorsejl på en af færgerne på ruten Gedser – Rostock.








Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen