Transat Jacques Vabre: Sejr til Apivia?

Related Articles: Transat Jacques Vabre: Den store test er i gang, Transat Jacques Vabre: Syd var bedst. Men...

Salvador de Bahia i Brasilien er målet for doublehand-sejlerne, i et felt som nu strækker sig over hele den del af Atlanten som ligger mellem Afrika og Sydamerika. To af de tre trimaraner i Multi 50-klassen er allerede i mål, og det varer ikke længe før den første IMOCA krydser mållinjen.

Apivia snart i mål
Lige nu ser det ud til at blive Charlie Dalin/Yann Elies i Apivia – en af de helt nye, foilende IMOCA’er. Fredag eftermiddag har de to franskmænd mindre end 600 sømil tilbage, og når man sejler i ca 20 knob tager det ikke meget mere end et døgn. Det er fuldt tryk i stabile forhold resten af vejen, og med en føring på mere end 200 sømil til nummer to, ser det ud til at Apivia snart kan notere sig en stor sejr.

Ny kvindelig profil
Bag Apivia er det til gengæld tæt. Clarisse Cremer vækker opsigt over hele den sejler-interesserede verden lige nu: En ny kvindelig profil, som meget hurtigt har taget skridtet direkte op i toppen af den meget mandsdominerede professionelle offshore-scene for shorthanded-sejlere. Hun ligger pt som nummer tre – endda med en båd uden foils! Hun har dog hjælp af en coskipper som måske skal regnes som verdens bedste i sit fag i disse år – Armel Le Cleac’h (Vendée Globe-vinder, Ultime-skipper osv).

Favorit satsede forkert
Charal (Jeremie Beyou/Christopher Pratt) var favoritter, måske ved siden af Hugo Boss (som er udgået med kølskade). Og Charal førte også racet længe. Men så satsede de på en vestlig passage af stillebæltet. Det er statistisk set den løsning som oftest betaler sig. Men ikke i år. De blev hængende i højtrykket, og kunne se konkurrenterne slippe meget lettere igennem længere øst.

Hugo Boss uden køl

Hugo Boss ankom i øvrigt Kap Verde fredag morgen. Thomson og McDonald måtte skære kølen fri og lade den synke til bunds for at redde båden. De formåede at få båden i havn med fulde vandtanke og begge foils ude, for at genvinde noget af den stabiltet de mistede, da kølen forsvandt. Nu venter et stort arbejde for at få båden hjem, bygge en ny køl, og reparere skaderne.  

Class 40
I Class 40-klassen er de førende både lige i røven af de sidste IMOCA’er. Førende Ian Lipinski/Adrien Hardy (Credit Mutuel) har knapt 1200 sømil tilbage. De to næste ligger indenfor 100 sømil, og her er der stadig åbent hvem der vil stikke af med sejren.

Tracking/stilling her








Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen