Silverrudder: The show is on! Opdateres løbende

Related Articles: Følg Silverrudder via Trac Trac live, Kommentar: Silverrudder gik på grund, Nye startlinjer til Silverrudder i 2019, Silver Rudder i gang

Opdateret kl. 19.00 lørdag:

Det er en fantastisk "post race" stemning her i Svendborg – sejlerne myldrer til og fra Race Office på Frederiksø, for at bytte sine starrnumre med en "Finisher"-T-shirt og en sandwich. Andre er i gang med at rigge af, rydde op, og ellers snakke og håndsejle med de andre.

Mange både er dog stadig i gang med at sejle rundt om Fyn – og nu er vinden aftagende, og drejende i syd. Samtidigt vil en del af feltet ramme modstrøm i Svendborg Sund. De små/langsomme både får en lang resje til mål – "mere for pengene", som stævneleder Ole Ingemann udtrykker det. Premieuddelingen er først søndag kl. 13. Og i aften er der fest, for dem der har mere energi tilbage...

Opdateret kl. 08.30 lørdag:

Black Marlin passserede målstregen kl. 05.00 her til morgen, og dermed tog Jan Andersen "line honors" i årets Silverrudder. Jan var laaaangt foran resten af feltet – først kl. 07.48, næsten tre timer senere, dukkede næste båd op her i Svendborg. Det var Kekima, en Farrier 31 sejlet af Allan Tønnesen. Nummer tre blev Lanzelot, en Dragonfly 28P sejlet af Jakob Madsen. Han kom i mål kl. 08.05, tæt fulgt af Carcharodon, også en Dragonfly 28P sejlet af Henrik Bøje Hansen.

Opdateret kl. 00.00 (midnat):

Som man kan se på trackingen, er de førende små både først nu ved at få baghjul, efter mange timers hård kryds fra Fyns Hoved og mod vest, i retning Middelfart. En gruppe Mini 650-sejlere, som længe førte, er stadig godt med – tyske Lennart Burke i Mex har kun en håndfuld konkurrenter foran sig, mens han krydser i modstrøm ind mod broen ved Middelfart.

Jan Andersen i sin trimaran Black Marlin har overtaget føringen – han sejler ind i Lillebælt som første båd. Efter ham følger en gruppe bestående af andre trimaraner og de hurtigste kølbåde.

Vejrdata viser konstant vestlig vind på godt 10 sekundmeter i stort set hele den periode, det lange kryds i mørket har varet, så sejlerne må være godt trætte nu. Sejladsen går dog ind i en ny fase, når der skal tages hul på Lillebælt – dels bliver det sejlads i meget trangt og beskyttet farvand, og dels falder vindstyrken også. Men som billedet viser, var der ved midnat stadig rigtig langt igen til Middelfart for størstedelen af feltet, så det bliver en lang nat i høj sø og bankekryds...

Rekord bliver det dog næppe til i år – Jan Andersen havde ellers håbet at komme under 15 timer, men det ser ud til at holde hårdt.

Opdateret  kl. 17.50:

De første både nåede Fyns Hoved ved femtiden. Så nu følger et langt, hårdt kryds mod vest. Hverken de store kølbåde, eller de hurtige flerskrogsbåde har endu indhentet de små kølbåde, så her ved seks-tiden er fronten af feltet domineret af Mini Class 650 (Minitransat-både), Seascape, og enkelte andre sportslige, små kølbåde. Tyske Lennart Burke sejler netop en Class Mini 6.50 (Mex), og han har pt. samtlige 315 konkurrenter bag sig. Det må være en fed følelse! Efter ham følger Patrik Heinrichs (T24 JYNX) og Fabian Buhse (Class Mini 6.50 Vmax). I løbet af få timer kommer de alle til at se de større både, med længere vandlinje og større stabilitet, overhale dem ubønhørligt. Det er svært at slå fysikkens love.

Se live tracking her

Her er et overblik over hvem der fører i de forskellige klasser, her kort før klokken 18:

Kølbåde mini:

1: Lennart Burke Class Mini 6.50 Mex


Kølbåde små 1:
1: Dirk Manno, LA28 mannoman

Kølbåde små 2:
1: Gyorgu Juhasz, Flaar 26 Kolibri

Kølbåde medium 1:
1: Jochen Denkena, SunFast 3200 Arrabiata

Kølbåde medium 2:
1: Per Svanberg, Fareast 31R Kuai

Kølbåde stor:
1: Wolfram Heibeck, one off Black Maggy

Kølbåde ekstra stor:
Michael M Andersen, X-55 Chamix

Flerskrog lille:
Andre Baetz, Farrier F282R Flaneur

Flerskrog stor:
Jan Andersen, one off Black Marlin

 

Opdateret kl. 14.30:

Omkring 315 singlehandsejlere er lige nu på vej rundt om Fyn. Den hektiske startfase er forbi, og typisk vil roen indfinde sig for sejlerne, efter de første noget stressende timer. Også perioden op til start i en sejlads som Silverrudder er ret krævende, med forberedelser og tusinde små og store ting at huske. Små forglemmelser og fejl får store konsekvenser i den her type sejladser, som for eksempel at glemme friske batterier i hovedlygten, glemme at downloade detaljerede søkort, eller mangle det rigtige sejl. Efter start er der desuden tætpakket med både omkring en, i meget snævert og lavvandet farvand. Vinden er også ustabil både i retning og styrke. Samtidig er strømmen meget stærk, gerne 1-2 knob.

img 0227

Sænkede skuldre
Derfor er der nok mange sænkede skuldre om bord i de mange både, som nu går nordpå i Storebælt med en østlig vind på ca. 6 sekundmeter. Sejlerne vil møde gradvis spidsere vindvinkler på vej mod nord, og få en frisk og lang natlig kryds nord om Fyn.
Morgenen var skyet med lidt regn og let vind, men de sidste starter blev velsignet af mere klart vejr og friskere vind.

img 0241

Vellykket start
Det nye startområde ved Christiansminde har vist sig at være et fremragende sted at gennemføre den lange startrække med de mange både – dels oplever sejlerne langt mere manøvrerum og færre potentielt farlige situationer, og dels har tilskuerne bedre faciliteter, blandt andet med hotelterrasse med rimelig servering. Her er også en bro, hvor det ene startmærke er placeret, og hvor der er plads til mange mennesker. En jævn strøm af tilskuere har passeret igennem det smukke naturområde formiddagen igennem.

img 0248

Tysker fører mod nord
Første båd op i Storebælt blev tyske Patrick Heinrichs, som sejler en T24 ved navn JYNX. Han vandt også den første start, og følges tæt af Leif Jägerbrand (Sunkini), Lennart Burke (Mex), Fabian Buhse (Vmax) og Per Cederberg (Danish Seascape).

 

Vi opdaterer løbende her på siden, så log på fra tid til anden – og se hvad nyt der er sket i årets Silverrudder!

img 0213

Come as you are. Alle typer både er velkomne til Silverrudder. En tur på kajen bekræfter, at både kan designes meget forskelligt.

img 0216

img 0217



Seneste nyheder





Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout