Det hele begyndte faktisk med Wessel og Vett

Lidt baggrund for Wessel og Vett cup som blev gennemført i Skovshoved i den forgangne weekend.
 
I 1866 blev den første internationale kapsejlads gennemført i Århusbugten. Sejladsen blev vundet af Caroline som var ejet af konsul C.B. Benzon, Stubbekøbing. En mand af format, medstifter af KDY.
 
I 1868 grundlægger Theodor Wessel og Emil Vett en hvidevareforretning som senere bliver til Magasin du Nord.
 
I 1882 etableres det første andelsmejeri – næves bare for hyggens skyld!
 
I 1909 opfindes bermudariggen, som er fadder til alle master i dag, og den første Bugatti bygges.
 
I 1939 bygges den første aluminiumsmast til en 12mR – den sidder, den dag i dag, stadig på VIM.
 
I 1960´erne opfindes dacronsejlene, man begynder med glasfiber til bådebygning og skivebremsen opfindes.
 
Fra 1958 til 1987 bliver 12mR brugt ved Americas Cup og en verden af udviklingsmuligheder folder sig ud og 12mR legenden skabes.
 
I sidste weekend sejlede otte 12mR Wessel & Vett Cup i Skovshoved.
 
Det kan sammenlignes med at køre fuld blown Lemans i biler fra før 2. verdenskrig.
 
28 tons tunge både med 17 mands besætning kæmper når der er mere en 20 knobs vind. Hvis der tillige er lidt sø, så er det som at sidde på en rullende træstamme – og sædvanen tro røg der nogle i karet.
 
Der blev afviklet 8 banesejladser og fartforskellen er forsvindende lille – ofte ganske få bådlængder mellem de 5 første både – Wings, VIM, Trivia, Jenetta og Flica 2.
 
Den endelige sejr gik til Wings med VIM på en andenplads og Flica 2 på en fin tredjeplads.

Bag historien
Helt afgørende for at Wessel & Vett Cup kan afvikles er Magasin du Nord Fondens betydelige støtte til arrangementet. Stævnet er navngivet efter Magasin du Nords to grundlæggere, der begge havde en stor interesse for sejlsport. 
H.L. Wessel, søn af den ene af Magasins to grundlæggere, ejede i en periode den William Fife designede og byggede 12mR Miquette, der blev bygget i 1934. Miquette havde hjemhavn i København og Valparaiso i Chile, idet H.L. Wessel var den danske ambassadør i Chile i en periode.

Under sejladserne til Wessel & Vett Cup tilbyder Magasin du Nord Fonden tidligere Magasin-ansatte tilskuerpladser om bord på skonnerten Halmø. Her blev gæsterne top underholdt af stævneleder Lars Ive og Mark Flindt.
At tilbyde tidligere ansatte denne mulighed er en helt naturlig forlængelse at stormagasinets medarbejderpleje. 

Helt usædvanlig for deres tid var de to grundlæggere Wessel og Vett meget optaget af, at deres personale havde det godt. Julefester, flidspræmier og personalebal var en del af goderne ved at være Magasin-ansat. På Frederiksberg blev der bygget en villa med 15 små lejligheder, der stod til rådighed for Magasins damer. Derudover opførte man i 1934 Danmarks første feriehuse for Magasins personale, så de kunne komme ud af storbyen og holde sommerferie i Nordsjælland. 

I 1918 var der ansat 1800 ekspedienter i Magasin du Nord på Kongens Nytorv og Magasin var som modehus i den europæiske elite langt op imod vor tid. Christian Dior var på besøg i 1957 for at hente inspiration.

I dag henter vi inspiration til Wessel & Vett Cup takket være den store opbakning fra Magasin du Nords fond og arrangøren KDY.

Fonden har i dag ikke længere noget at gøre med Magasin du Nord.

Philipp Skafte-Holm
Skipper på Wings

wings crew 2019

De glade vindere fra Wings (bygget i 1937)








Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen