SailGP: Australien fejede konkurrenterne af banen

Stemningen i Cowes var nervøs inden dagens sejladser: Vindforholdene var lige på grænsen af det forsvarlige, det vil sige 20-25 knob, med krap sø. Australien har mest erfaring med at sejle i hårde vindforhold, og skipper Tom Slingsby fortalte inden start, at man ikke kan sejle forsigtig i F-50. ”Det er først hvis du forsøger at holde igen, at du kommer i problemer”, sagde han. ”Du er nødt til at give den gas, selv når det virker som om du er ved at miste kontrollen.”

Ingen fartrekord

Den strategi så ud til at virke helt fint for Slingsby og hans team: Australierne vandt nemlig alle tre race med sikker margin. Faktisk var de i en klasse for sig, på en dag som bød på mere vind end nogensinde før i SailGP-serien. Nogen rekord blev det dog ikke, for på trods af Slingsbys beskrivelse var det tydeligt at holdene rent faktisk holdt igen i mange situationer, og lavede konservative manøvre og beslutninger. Australien nåede op på ca 48,5 knob på vej mod mål i sidste race, men ingen passerede altså 50 knob.

Vælt og drama

Eftersom forholdene var ekstreme for bådtypen, skulle der meget lidt til, før man var ude med skader. USA væltede kort efter første runding i første race, men fik ikke nævneværdige skader og kunne sejle de to næste race. GBR lagde også hårdt ud – de dykkede i voldsom fart i første race, med en ekstrem opbremsning som resultat. Chris Draper blev smidt ud af sin pit, og væltede rundt. Draper slap tilsyneladende uden skader, men det gjorde båden ikke. Det britiske team måtte udgå efter første sejlads. Briterne gjorde dog en god figur, med andenplads i den ene sejlads de fik gennemført foran sit hjemmepublikum.

gbr cowes crash

Andenplads med knækket piedestal

Japan slap hellere ikke uden problemer: De knækkede en grinder-piedestal. Hvordan de kunne sejle videre bagefter, og endda være konkurrencedygtige på banen, er et mysterium. Skipper Nathan Outteridge er en af verdens bedste sejlere, når det gælder high performance-sejlads i høj fart, så Japan sluttede, på trods af tekniske problemer, på en utrolig andenplads.

Også Kina ramte en fin balance mellem at holde igen og give gas. Frankrig med Billy Besson viste gode takter, og var blandt de hurtigste i sine gode øjeblik. Men holdet er ikke stabilt nok endnu, og fik også en dyr straf, som kostede mange point. USA havnede i problemer i flere manøvre, efter at de væltede i første sejlads, og var ikke oppe på deres topniveau.

Resultater, Cowes:

1: Australien 30 p.

2: Japan 25 p.

3: Kina 24 p.

4: Frankrig 22 p

5: USA 18 p.

6: England 14 p.

I den samlede serie betyder resultaterne fra Cowes, at Australien med 169 point overtager førersædet fra Japan (165). Meget tyder på at den samlede sejr og den runde million dollars til vinderen går til et af de to hold.

Mere om SailGP her



Seneste nyheder

AC36: Harken hoppet med om bord

EM for 12mR i Skagen nærmer sig

Vegvisir Race – set fra den lange rute






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout