Ferietid er læsetid - ny udgave på gaden

Ferietid er læsetid, og endnu en udgave af magasinet BÅD ser dagens lys. Det er nummer 553 i rækken, og du får - som altid fristes jeg til at skrive, et magasin med 'lidt af hvert'... 

Her på sitet kan du læse Øverups leder, nederst i denne historie, men se også:

 

Indhold i BÅD / 553:

6 Kort og godt

12 Nyt projekt og ny båd

18 Distancekapsejlads giver altid gode oplevelser

22 Samsø er det perfekte mål

28 Myte: De fleste ulykker sker langt fra landbm08 2019

32 Den sprælske Italia Yacht 11.98

38 Sommer i kabyssen

40 Er diesel-elektisk den nye fremdrift?

46 Bidt af el-motorer til både

50 Havnenyt 

52 Nyhavns sidste pirat

60 På vandet med jeanneau Cap Camarat 7.5 DC

66 LM 32 blue dane på det uendelige ocean

74 Antigua Classisc yacht regatta

80 Laker når vejret er til det 

88 Guiden

90 Læs i næste nr. 

 

Leder:             

Få hjælp og søg indflydelse                       

Et ganske trist fænomen har de seneste år indfundet sig i sejlerverden, eller nærmere konkret på forskellige havneområder rundt omkring i Danmark. De arealer, som på mange havne bliver brugt til vinteropbevaring af vores kæreste eje, ønskes flere og flere steder rundt i landet annekteret af kommunerne. Senest er By og Havn (Københavns Havn, red.) ude efter landpladsen ved Svanemøllehavnen – et projekt vi senerekommer til følge her i magasinet BÅD.

Arealerne tæt ved havn og vand er blevet yderst populære at bebygge med ofte charmeforladt og kønsløst byggeri uden liv. Det paradoksale er, at det jo netop er livet i og omkring havnen, og den stemning som følger med sejler- og havnelivet, der gør de områder så attraktive. Men, i det såre sekund en gammel hyggelig stejleplads, eller området hvor bådene vinteropbevares, bebygges med ofte mange etager, forsvinder den stemning, som gjorde området så populært. Der er naturligvis havudsigten tilbage, men alt som skabte den gode stemning, som alle kender – er væk!

SVÆRT OG TÆT PÅ UMULIGT

Det handler om penge. De attraktive grunde, som risikere at få betegnelsen ”byggegrunde”, kan rumme mange dyre kvadratmeter og lejligheder til karriere-danskerne, og kommunernes pengekasser higer efter sådan et frasalg til en developer! Det er synd og ærgerligt, men mange års erfaring har lært mig, at man ikke kan arbejde mod udviklingen. Mit bedste råd til dem, som måtte være på vej i udfordringer og problemer, vil være – få hjælp og søg indflydelse. Aarhus, Horsens, Randers, Hellerup, Kolding – og senest København er blot nogle af de steder, hvor vi oplever denne form for ”byudvikling”, som totalt smadrer det gamle havnemiljø.

Men lad mig vende tilbage til mit råd om indflydelse. For netop i Kolding, som du kunne læse om i forrige udgave af BÅD (nummer 551, red.), er det virkelig lykkedes med indflydelse. Via god dialog med kommunen er der nu et seriøst bud på nok Danmarks fedeste havn. Mon ikke der i Kolding sidder en, som gerne hjælper andre trængte havnebestyrelser med gode råd – og hvis ikke, så lad mig kippe med flaget for FLID.

FLID står for Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, og er lystbådehavnenes interesseorganisation. På deres hjemmeside kan man læse at, citat: ”FLID er en slagkraftig organisation, der taler lysbådehavnens sag overfor blandt andre myndighederne, og siden stiftelsen i år 2000 haft stor succes med at præge og ændre nye bekendtgørelser og regler til fordel for danske lysbådehavne”.

Jeg er overbevist om, at der sidder folk hos FLID med de rette kompetencer. Man kan, som jeg tidligere nævnte, ikke arbejde mod udviklingen, men med den rette dialog, søge den nødvendige indflydelse, så vi sejlere også i fremtiden kan have et sted at vinteropbevare vores både.

Chefredaktør

Søren Øverup



Seneste nyheder

AC36: Harken hoppet med om bord

EM for 12mR i Skagen nærmer sig

Vegvisir Race – set fra den lange rute






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout