Klumme: Jeg har fået en havneplads!

Det er lidt som at vinde i lotteriet, at få en havneplads i Region Hovedstaden. Men efter halvandet år på venteliste, blev jeg i løbet af ugen ringet op af en sød kvinde fra Helsingør Nordhavn, der tilbød mig en plads i havnen. Wow!!!

De havde ellers stillet mig i udsigt, at der var op til fire års ventetid for både af min størrelse (29 fod, 295 cm bred). Men der var lige en plads til mig, pladsen er kun 15 cm bredere end båden, så det er ind med fenderne før anløb.

Den kom tre dage efter jeg havde opsagt min plads i Kalkbrænderihavnen i København (nej, desværre, den er taget). I efter året 2017 flyttede jeg til Helsingør, og havde egentlig ikke forventet at det skulle tage op til fire år at få en plads. Man får ikke sejlet så meget, når båden ligger 40 km væk, og en gæsteplads i Helsingør var alligevel at foretrække fremfor aldrig at få sejlet. Så det var egentlig planen: At ligge på en gæsteplads og håbe, at der kom en fast plads i løbet af et par år.

Det kniber med pladserne

Den dejlige sommer i 2018 og ’Havana-syndromet’ har lokket mange til at købe båd, og det er godt, men det skaber et vist pres på havnene.

I en undersøgelse som Foreningen af Lystbådehavne I Danmark netop har lavet, fremgår det, at der er over 3000 både på venteliste i Region Hovedstaden. Bedre ser det ud når man kommer lidt væk fra de større byer, hvor f.eks. Region Syddanmark ’kun’ har en venteliste 625.

De ovenstående tal skal så tages med et gran salt, da kun 53% af de adspurgte havne i undersøgelsen har ventelister. Så man kan være heldig at finde en havn, hvor der er ledige pladser – uden venteliste.

Og så fortæller FLIDs undersøgelse heller ikke noget om, hvilken størrelse både det handler om. En uvidenskabelig rundringning til flere havne i Danmark viser, at det typisk er fra 28-29 fod og opefter det kniber. Også de helt store både har fået det sværere, men de har nu heller aldrig haft det let, med at finde en havn med passende vanddybde og store pladser. Det gode er, at mange havne planlægger udvidelser, så der er måske håb i fremtiden.
Du kan se lidt mere fra FLIDs undersøgelse i vores trykte blad, magasinet BÅD, der udkommer i slutningen af april.

Men, jeg er glad. Nu er er bare liiiige et lille problem med en kølbolt eller to, der måske er knækket, og så alt det andet ... Om (forhåbentlig) en måned eller to ligger min Officina trygt på sin nye plads, og skibshunden Rufus og mig er klar til at indtage Kattegat, Hven, Øresund og svenskekysten.

God søndag!

En klumme er udtryk for skribentens egne meninger og holdninger.












Produktnyt

GB Easter regatta – i let luft

Danmark Rundt: Alene i kajak

Gense Rindoms 'Guld-Medal-Race' - opdateret